Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Enes Çakır
Danışman: Erdoğan Uludağ
Özet:
Bu araştırma ile ortaokul öğrencilerinin okuduklarını anlama düzeylerini çeşitli değişkenler bakımından incelemek ve bu konuda öğretmen görüşlerini almak amaçlanmıştır. Araştırma Erzincan ili Tercan ilçe merkezinde ve köy-beldelerindeki 7 ortaokulda öğrenim gören 157’si 7. Sınıf, 169’u 8. Sınıf olmak üzere toplamda 326 öğrenciye ve 12 Türkçe öğretmenine uygulanmıştır.
Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında öğrencilere kişisel bilgi formu, anket ve başarı testi uygulanmış ve öğretmenlerle ise yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Verilerin analizinde verilerin frekans değerleri, standart sapmaları ve aritmetik ortalamaları hesaplanmıştır. Parametrik testlerden Bağımsız grup t-testi, Tek yönlü ANOVA; parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Tek Yönlü ANOVA testlerinde anlamlı farklılıkların olduğu grupların belirlenmesi için Tukey testi, Kruskal Wallis H testlerindeki anlamlı farklılıkların olduğu grupların belirlenmesi için ise Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Verilerin manidar olup olmadıkları .05 temel alınarak belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda cinsiyet, okul, sınıf, ilkokul ikamet yeri, ilkokulda sınıf öğretmeni değiştirme durumu gibi değişkenler ile öğrencilerin okuduklarını anlama düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ancak anne eğitim durumu, baba eğitim durumu gibi değişkenler ile öğrencilerin okuduğunu anlama düzeyleri arasında ise anlamlı farklılıklar tespit edilememiştir. Öğretmenlerin geneli öğrencilerin okuduğunu anlama düzeylerinin yeterli olmadığını ve öğrencilerin okuduklarını anlama düzeylerini iyileştirmek adına farklı etkinlikler yaptıklarını belirtmiştirler.