Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Hukuku, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MERYEM YILDIRIM
Danışman: Muhammet Emin Ruhi
Özet:
1951 tarihli Mültecilerin Hukuki Durumuna Dair Cenevre Sözleşmesine göre mülteci; ırk, din, tabiiyet, belli sosyal gruba mensubiyet veya politik düşünce sebebiyle zulme uğrayacağından korktuğu için vatandaşı olduğu ülkeyi terk eden kişi olarak tanımlanmaktadır. Sığınmacı ise yetkili makamlarca sığınma talebi henüz sonuçlanmamış kişidir. 1951 Cenevre Sözleşmesine ek olarak diğer pek çok insan hakları sözleşmeleri mülteci ve sığınmacıların haklarını ortaya koymada kaynaklık etmektedir. Bu haklar arasında eğitim hakkı, bireyleri dönüştürücü ve güçlendirici, kendi kendine yetebilmeyi sağlayıcı bir hak olarak ön plana çıkmaktadır. Bu tez çalışmasında da mülteci ve sığınmacılar için hayati önem taşıyan eğitim hakkı uluslararası insan hakları düzenlemeleri doğrultusunda incelenmiştir. Tez kapsamında mülteci hukukunda yer alan ancak uygulamada birbiri yerine kullanılan kavramlar açıklanmış, mülteci hukukunun tarihsel gelişimine yer verilmiştir. İkinci bölümde eğitim hakkının mülteci ve sığınmacılar açısından önemi ve hakkın yer aldığı insan hakları belgeleri irdelenmiştir. Son olarak eğitim hakkı ile ilgili Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararları ışığında mülteci ve sığınmacıların eğitim hakkı incelenmeye çalışılmıştır.