Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CEYLAN ULUÇAY
Danışman: Erdal Akpınar
Özet:
Bu çalışmanın amacı, farklı lisans programlarında eğitim gören öğretmen
adaylarının tarih okuryazarlığı algı düzeylerini belirlemektir. Çalışmada nicel
araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Erzincan
Binali Yıldırım Üniversitesi Eğitim Fakültesinin farklı lisans programlarının 3.
sınıflarında öğrenim gören, 298 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veri
toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen “Tarih Okuryazarlığı Algı
Ölçeği” kullanılmıştır. Tarih Okuryazarlığı Algı Ölçeği; algı nesnellik ve tutarlılık
olmak üzere üç alt boyuta sahiptir. Elde edilen veriler, ölçeğin alt boyutları ve toplam
puanlarına bakılarak SPSS 22.0 programıyla analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının
tarih okuryazarlığı algı düzeyinin belirlenmesinde ilişkisiz örneklemler t-testi ve tek
yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Elde ettiğimiz sonuçlara göre; algı ve nesnellik alt boyutunda ve genel
toplamda okunulan program ve cinsiyet faktörü etkilidir. Algı, nesnellik, tutarlılık alt
boyutunda ve genel toplamda; tarihi kitap okumayı sevmenin, tarihi kitap okuma
sıklığının, tarihi film izlemenin ve tarih dersine duyulan ilginin etkisi vardır. Ayrıca
IV
algı alt boyutunda düzenli bir tarihi yayını takip etmenin etkisi görülmüştür. Algı ve
tutarlılık alt boyutunda ise, tarih dersinin zorunlu olup olmayışı ile tarih dersinin
farklı yöntemlerle öğretilmesinin etkisi mevcuttur. Nesnellik alt boyutunda ve genel
toplamda, tanınan Türk tarih araştırmacı sayısı olumlu yönde etki yapmaktadır.
Öğretmen adaylarının tarihe yönelik tutumlarında, okudukları tarihi kitapların algı ve
nesnellik alt boyutları ile genel toplamda etkili olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Tarih okuryazarlığı, Algı, Öğretmen adayı, Eğitim.