Öğretmen adaylarının tarih okuryazarlığı algı düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CEYLAN ULUÇAY

Danışman: Erdal Akpınar

Özet:

Bu çalışmanın amacı, farklı lisans programlarında eğitim gören öğretmen adaylarının tarih okuryazarlığı algı düzeylerini belirlemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Eğitim Fakültesinin farklı lisans programlarının 3. sınıflarında öğrenim gören, 298 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen “Tarih Okuryazarlığı Algı Ölçeği” kullanılmıştır. Tarih Okuryazarlığı Algı Ölçeği; algı nesnellik ve tutarlılık olmak üzere üç alt boyuta sahiptir. Elde edilen veriler, ölçeğin alt boyutları ve toplam puanlarına bakılarak SPSS 22.0 programıyla analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının tarih okuryazarlığı algı düzeyinin belirlenmesinde ilişkisiz örneklemler t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Elde ettiğimiz sonuçlara göre; algı ve nesnellik alt boyutunda ve genel toplamda okunulan program ve cinsiyet faktörü etkilidir. Algı, nesnellik, tutarlılık alt boyutunda ve genel toplamda; tarihi kitap okumayı sevmenin, tarihi kitap okuma sıklığının, tarihi film izlemenin ve tarih dersine duyulan ilginin etkisi vardır. Ayrıca IV algı alt boyutunda düzenli bir tarihi yayını takip etmenin etkisi görülmüştür. Algı ve tutarlılık alt boyutunda ise, tarih dersinin zorunlu olup olmayışı ile tarih dersinin farklı yöntemlerle öğretilmesinin etkisi mevcuttur. Nesnellik alt boyutunda ve genel toplamda, tanınan Türk tarih araştırmacı sayısı olumlu yönde etki yapmaktadır. Öğretmen adaylarının tarihe yönelik tutumlarında, okudukları tarihi kitapların algı ve nesnellik alt boyutları ile genel toplamda etkili olduğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Tarih okuryazarlığı, Algı, Öğretmen adayı, Eğitim.