DİJİTAL SİYASAL PAZARLAMA ARACI OLARAK SOSYAL MEDYA KULLANIMININ SEÇMEN SADAKATİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: X, Y VE Z KUŞAKLARI ÖRNEĞİ


Çiftci H. S.

Dijital Pazarlama Yaklaşım ve Uygulamalar, Emrah Sıtkı Yılmaz, Editör, Orion, Ankara, ss.372-393, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Orion
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.372-393
  • Editörler: Emrah Sıtkı Yılmaz, Editör
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Pazarlama faaliyetlerinde sosyal medya kullanımı, neredeyse tüm ürün ve hizmetler için aktif olarak hayatlarımızda yerini almış ve bunu da uzun yıllar koruyacak gibi görünmektedir. Bu hızlı kabul görme ve dijital bir kanal olarak sosyal medyanın gündelik hayatımızın adeta bir parçası olması, pazarlama alanının yanı sıra siyasal iletişimde de önemli bir kanal olarak yer almıştır. Pazarlama ve siyaset bilimi alanlarının birbirini beslediği bir ortak alan olarak siyasal pazarlama, artık sadece seçim kampanyası dönemleri ile sınırlı kalmayan uzun soluklu bir yapı olarak kendine bir zemin bulmuştur. Kimi zaman liderlerin, kimi zaman partilerin ve fikirlerin geniş bir tabana yayılabilmek için pazarlama karması ve pazarlama iletişimi yöntemleri ile seçmen kazanımı ve kazanılmış seçmenlerin siyasal yolculukta beraberliğin devamı için yapılan çabaların bir bütünü olarak siyasal pazarlama, teknolojik gelişmelerden yararlanmaya ve dijitalleşmeye artan bir önem göstermektedir. Dijital pazarlama faaliyetlerinin en önemli kanallarından biri olan sosyal medya, internet kullanıcısı tüm bireylere ve siyasal pazarlama açısından “seçmenler”e ulaşmada popüler olduğu kadar avantajlı bir kanal olarak karşımıza çıkmaktadır. Bir dijital pazarlama kanalı olarak sosyal medyanın X, Y ve Z kuşaklarına ulaşmada seçmen sadakati üzerindeki etkisinin incelendiği bu araştırmada, tüm kuşaklar üzerinde pozitif bir etkisinin altı bir kez daha çizilmiştir. Günümüzde tüm kuşakların iyi birer internet ve özellikle sosyal medya kullanıcısı olması elbette ki artık şaşırtıcı değildir. Sosyal medya kanalıyla müşterilere ulaşmak, pazarlama açısından pek çok avantaj sağlamaktadır. Siyasal pazarlama açısından da bu avantajlar elbette ki geçerlidir ve aktif olarak partiler/liderler ve adaylar tarafından aktif olarak yararlanılmaktadır. Bu çalışma kapsamında, sosyal medya kullanıcısı seçmenlere yönelik yapılan siyasal pazarlama faaliyetlerinin etkisi kuşaklar arasında farklılık olup olmadığı sorusu çerçevesinde incelenmiştir.

Pazarlama faaliyetlerinde sosyal medya kullanımı, neredeyse tüm ürün ve hizmetler için aktif olarak hayatlarımızda yerini almış ve bunu da uzun yıllar koruyacak gibi görünmektedir. Bu hızlı kabul görme ve dijital bir kanal olarak sosyal medyanın gündelik hayatımızın adeta bir parçası olması, pazarlama alanının yanı sıra siyasal iletişimde de önemli bir kanal olarak yer almıştır. Pazarlama ve siyaset bilimi alanlarının birbirini beslediği bir ortak alan olarak siyasal pazarlama, artık sadece seçim kampanyası dönemleri ile sınırlı kalmayan uzun soluklu bir yapı olarak kendine bir zemin bulmuştur. Kimi zaman liderlerin, kimi zaman partilerin ve fikirlerin geniş bir tabana yayılabilmek için pazarlama karması ve pazarlama iletişimi yöntemleri ile seçmen kazanımı ve kazanılmış seçmenlerin siyasal yolculukta beraberliğin devamı için yapılan çabaların bir bütünü olarak siyasal pazarlama, teknolojik gelişmelerden yararlanmaya ve dijitalleşmeye artan bir önem göstermektedir. Dijital pazarlama faaliyetlerinin en önemli kanallarından biri olan sosyal medya, internet kullanıcısı tüm bireylere ve siyasal pazarlama açısından “seçmenler”e ulaşmada popüler olduğu kadar avantajlı bir kanal olarak karşımıza çıkmaktadır. Bir dijital pazarlama kanalı olarak sosyal medyanın X, Y ve Z kuşaklarına ulaşmada seçmen sadakati üzerindeki etkisinin incelendiği bu araştırmada, tüm kuşaklar üzerinde pozitif bir etkisinin altı bir kez daha çizilmiştir. Günümüzde tüm kuşakların iyi birer internet ve özellikle sosyal medya kullanıcısı olması elbette ki artık şaşırtıcı değildir. Sosyal medya kanalıyla müşterilere ulaşmak, pazarlama açısından pek çok avantaj sağlamaktadır. Siyasal pazarlama açısından da bu avantajlar elbette ki geçerlidir ve aktif olarak partiler/liderler ve adaylar tarafından aktif olarak yararlanılmaktadır. Bu çalışma kapsamında, sosyal medya kullanıcısı seçmenlere yönelik yapılan siyasal pazarlama faaliyetlerinin etkisi kuşaklar arasında farklılık olup olmadığı sorusu çerçevesinde incelenmiştir.