Ürün, Kullanıcı Ve Müşteri Odaklı Yaklaşımların Karşılaştırılması


Akın M.

Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, cilt.6, sa.1, ss.35-46, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Makalede ürün, kullanıcı ve müşteri odaklı yaklaşımlar piyasa, ürün, soru, metodoloji, inovasyon, rekabetçi avantaj, karlılık, strateji açısından analizi yapılmaktadır. Dünya çapında etkinlik organizasyonu düzenleyen Eventbrite firmasının ürün odaklılıktan kullanıcı odaklı ihtiyaçlara yönelik evrimleşmesiyle ilgili bir örnekte gösterilmiştir. Kullanıcı odaklılık müşteri odaklılıktan farklı olarak pazarlamadaki müşteriye iyi hizmet sunma algısının çok ötesinde kullanıcının faaliyetlerine ve duygularını odaklanılmakta ve onları ilerletmeye yönelik ürün sunulmaktadır. Kullanıcı odaklılık mühendislerin ‘toplam kalite yöntemleri ve altı sigma’ gibi süreç etkinliğine dayalı ve ürün iyileştirmesi sistemlerinden ayrışmaktadır. Etnografik metotlarla kullanıcıyı derinden tanıyıp içgörüler toplanmaktadır. Kullanıcı deneyiminde duygusal, sosyal, bilişsel ve kültürel ihtiyaçlar fiziksel ihtiyaçlara göre ön planda tutmaktadır. Kullanıcıyı tek başına değil ama çevresindeki ekosistemle beraber bütünsel olarak ele almaktadır.  Özünde teknoloji kullanıcı deneyiminin aracıdır.