Türk Okullarında Afgan Öğrenci Olmak: Fenomenolojik Bir Çalışma


Türe E., Kağan M., Atalay M., Alkan G.

Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.5, sa.2, ss.173-186, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Afgan öğrencilerin mülteci olarak kabul edilmeleri, evde ve okulda yaşanılan kültürel yaşantıların gündelik hayatlarına olan etkileri bir tartışma alanı yaratmaktadır. Bu çalışmada öğrenim haytalarını MEB’e bağlı okullarda devam ettiren Afgan öğrencilerin günlük hayat deneyimlerinden yola çıkılarak öğrenci olmanın ve okulun onların gözlerinden ne anlama geldiğinin keşfedilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada yöntem olarak fenomonolojik yaklaşım kullanılmış olup bütüncül ve örüntü kodlama türlerinden yararlanılmıştır. Çalışmanın sonucunda Afgan öğrencilerin okula ilişkin anlamlandırmalarını ortaklaştıran öz; vatansızlığın neden olduğu kimliksizlik sorununun, okul üzerinden varlıklarını resmileştirilmesi ve okulda diğer Afgan öğrencilerin varlığı üzerinden aşılmasıdır.