Çizgi Filmlerin İlkokul Öğrencilerinin Yaratıcılıklarında Oluşturduğu Etkiler Üzerine Göstergebilimsel Yaklaşım


Taşkesen S., Aksak E.

International Journal of Research in Fine Arts Education , cilt.4, sa.1, ss.34-50, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

bu araştırmanın amacı çizgi filmlerin ilkokul öğrencilerinin yaratıcılıkları üzerindeki etkilerini araştırmaktır. Çalışma sanat temelli araştırma yöntemi ile desenlenmiş ve göstergebilimsel çözümleme yaklaşımı benimsenmiştir.  Çalışma grubunu Doğu Anadolu bölgesinde bir ilkokulda öğrenim gören ve ölçüt örneklem ile seçilen 23 kişilik 3.sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama araçlarını oluşturmak amacıyla öğrencilerin yaş grubu dikkate alınarak medyada en çok izlenen 5 çizgi film seçilmiş, bu çizgi filmlerin görsellerinin yanısıra her çizgi film için 3 sorunun yöneltildiği çalışma yaprağı hazırlanmış ve öğrencilerin çizgi filmler ile ilgili görüşleri alınmıştır. Araştırmanın diğer veri toplama aracı olarak öğrencilerden yaratıcılıklarını kullanarak özgün yeni karakterler oluşturmaları ve oluşturdukları karakterlerin özelliklerini ifade etmeleri istenmiştir.  Verilerin analizinde öğrencilerin çizgi filmler ile ilgili görüşleri betimsel analiz ile öğrencilerin çizdikleri karakter resimleri ise araştırmanın amacına uygun olarak göstergebilimsel yaklaşımla incelenmiştir.

Öğrencilerin görüşleri neticesinde izledikleri çizgi filmlerden etkilendikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin gösterge türlerini resimlerinde aktif olarak kullandıkları, kendi çizdikleri karakterleri cinsiyet farkına ve izledikleri çizgi film türüne göre oluşturdukları görülmüştür. Bunun yanı sıra öğrencilerin oluşturdukları karakterlere bakılınca, çizgi filmlerin ilkokul çocuklarının yaratıcılıklarına etkisinin önemli bir yeri olduğu tespit edilmiştir.

Keywords: Görsel sanatlar., Çizgi Film, Yaratıcılık., Göstergebilim