Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYŞENUR ÖZBİLİR
Danışman: Paşa Yalçın
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu çalışmanın amacı modele dayalı fen öğretiminin öğrencilerin eleştirel görsel okumalarına, fen bilimlerine karşı tutumlarına ve akademik başarılarına etkisini incelemektir. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemi ile yapılmış olup yarı-deneysel desenlerden ön test- son test kontrol grup modeli kullanıldı. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında, Doğu Anadolu’nun küçük ölçekli bir ilinde bulunan üç farklı okuldaki, ortaokul 8. sınıfta öğrenim gören 62 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada fen bilimleri dersi 8. sınıf üniteleri içinde yer alan basit makineler seçildi. Araştırmadaki veriler; "Basit Makineler Akademik Başarı Testi", "Fen Bilimlerine Yönelik Tutum Ölçeği" ve "Eleştirel Görsel Okuma Ölçeği" ile toplanılan verilerden oluşmaktadır. Her iki gruba Akademik Başarı Testi, Fen Bilimlerine Yönelik Tutum Ölçeği ve Eleştirel Görsel Okuma Ölçeği ön test ve son test olarak uygulandı. Çalışmada deney grubunda modele dayalı öğretim gerçekleştirilirken, kontrol grubunda Millî Eğitim Bakanlığının Fen Öğretim Programında ön görülen öğretim yöntem ve stratejileri ile dersler işlendi. Araştırmada elde edilen veriler bir istatistik paket programı kullanılarak analiz edildi. Yapılan analizlerde modele dayalı fen öğretiminde öğrencilerin akademik başarı testinde, fen bilimlerine yönelik tutum testinde ve eleştirel görsel okuma testinde deney grubunu lehine anlamlı farklılık meydana geldiği görüldü. Literatürde yapılan benzer çalışmaların sonuçlarıyla, elde edilen sonuçların birbirine paralel oldukları görüldü.