Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, TÜRKÇE VE SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BERİVAN DEMİR
Danışman: İhsan Ünlü
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu araştırmada Türkiye’de medya okuryazarlıgı üzerine gerçekleştirilmiş
lisansüstü tezlerin meta-sentez yontemi kullanılarak incelenmesi ve medya
okuryazarlıgı konusunda nasıl bir egilimin oldugunun ortaya konulması amaçlanmıştır.
Dâhil etme ve hariç tutma kriterleri belirlenerek, Yüksek Ögretim Kurumu (YÖK)
Ulusal Tez Tarama Merkezi veri tabanında erişime açık olan, 2007-2023 yılları arasında
hazırlanmış 53 yüksek lisans tezi ve 18 doktora tezi olmak üzere toplam 71 lisansüstü
tez araştırma kapsamına alınmış ve tematik sentezleme metodu ile çozümlenmiştir.
Araştırma amacına uygun olarak tezlerin her biri yayımlanma yılı, hazırlandıgı
üniversite, araştırma yontemi, orneklem grubu, orneklem büyüklügü, veri toplama
araçları, veri analiz yontemleri, sonuçlar ve oneriler çerçevesinde analiz edilmiştir.
Sentez aşamasında alt temalar çıkarılmış ve kodlanmıştır. Elde edilen bulgulara gore
medya okuryazarlıgı konulu lisansüstü tezlerin çogunlugunun yüksek lisans düzeyinde
oldugu; en çok tezin 2013 yılında yayımlandıgı; en çok tezin hazırlandıgı üniversitenin
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi oldugu; tezlerde tercih edilen araştırma
yonteminin agırlıklı olarak nicel araştırma yontemi oldugu; en çok tercih edilen
araştırma desenlerinin tarama deseni ve durum çalışması deseni oldugu; orneklem grubu
olarak en çok ortaokul ogrencileri, ogretmen adayları ile çalışıldıgı ve onları
ogretmenlerin takip ettigi; orneklem büyüklügünün çogunlukla 1-200 aralıgında oldugu;
en fazla kullanılan veri toplama aracının olçek oldugu; nicel veri analiz yontemi olarak
en fazla T- testi, nitel veri analiz yontemi olarak en çok içerik analizi kullanıldıgı
belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Medya Okuryazarlıgı, Meta- sentez, Lisansüstü Tez