Ses temelli cümle öğretim yöntemine ilişkin öğretmen görüşleri (Diyarbakır örneği)


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel Eğitim, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Meltem PEHLİVAN

Danışman: Necdet Tozlu

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Diyarbakır merkez ve ilçelerindeki ilkokullarda görev yapan, aynı zamanda birinci sınıfları okutan sınıf öğretmenlerinin Ses Temelli Cümle Öğretim Yöntemi' ne ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda aşağıdaki alt problemler belirlenmiştir: Öğretmenlerin Ses Temelli Cümle Öğretim Yöntemine ilişkin görüşleri, a) Öğretmenin yaşına, b) Öğretmenin cinsiyetine, c) Öğretmenin meslek deneyimine, d) Öğretmenin mezun olduğu okul türüne göre nasıl farklılık göstermektedir? Araştırmanın örneklemini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır'ın merkez ve ilçelerinde görev yapan 229 birinci sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanması için öğretmenlere Gün (2006), tarafından geliştirilen 47 maddelik Ses Temelli Cümle Yöntemi Algı Ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğretmenler, ses temelli cümle öğretim yönteminin olumlu yönü ile bitişik eğik yazının zorluklarına ilişkin boyutlarda, en olumlu görüşlere sahipken, en olumsuz görüşlere ise öğrenci katılımı alt boyutunda sahiptirler. Bu değerlere göre, öğretmenlerin bu yöntemin özellikle öğrenci katılımı ile ilgili maddelerine yönelik konularda daha düşük bir olumlu algıya sahip oldukları ifade edilebilir. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin, ses temelli cümle öğretim yönteminin diğer yöntemlerden kaynaklanan bazı olumsuzlukları önleyeceğini düşündüklerini ortaya koymaktadır. Anahtar Kelimeler: Ses Temelli Cümle Yöntemi, İlk Okuma-Yazma Öğretimi.