Fen bilimleri öğretmenlerinin harmanlanmış öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluklarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TANER BULUT

Danışman: Özkan Yılmaz

Özet:

Bu çalışma, fen bilimleri öğretmenlerinin harmanlanmış öğrenme stratejilerine yönelik hazır bulunuşlarının incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın temel hedefi, fen bilimleri öğretmenlerinin bu yenilikçi öğrenme stratejilerini kabul etme ve uygulama düzeylerini değerlendirmektir. Araştırma, Van ilinde görev yapan fen bilimleri öğretmenleri ile yapılmıştır. Araştırma temelde iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada, hazırbulunuşluk düzeylerini belirlemek için ölçek geliştirme çalışması yapılmıştır. Pilot çalışmada 451 öğretmen çalışmaya katılmıştır. Bilgisayar ortamında istatistik programı (SPSS) ile ölçeğin faktör yapı geçerliği ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Analiz sonuçlarına dayanarak, yapılan düzenlemeler sonucunda ölçek, dört faktörden oluşan ve 19 madde içeren bir yapıya dönüştürülmüştür. Analiz sonucunda dört faktör; (1) Çevrimiçi ve yüz yüze öğretim (α: ,97), (2) Teknoloji (α: ,96), (3) Tutum ve İnançlar (α: ,96), (4) Derse Katılım (α: ,96) olarak sıralanmıştır. Ölçek için Cronbach Alpha (α) katsayısı ,93 olarak hesaplanmıştır. İkinci aşamada, fen 505 bilimleri öğretmenine uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 26.0 programı ile analiz edilmiştir. Fen Bilimleri öğretmenlerinin harmanlanmış öğrenme hazır bulunuşluk düzeyi; cinsiyet, daha önce eğitim alma durumu, öğrenim düzeyi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek için Bağımsız Gruplar t Testi; Mesleki kıdem değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek için tek yönlü ANOVA testi yapılmıştır. Analizler sonucunda; mesleki kıdem, harmanlanmış eğitime katılma ve öğrenim düzeyi değişkenlerine göre harmanlanmış öğrenmeyi hazırbulunuşluk düzeyleri boyutları bakımında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık bulunmamıştır. Araştırma sonucunda, kıdem yılı düşük (nispeten yeni atanan öğretmenler) öğretmenlerin hazır bulunuşluk düzeyleri, harmanlanmış öğrenme ile ilgili eğitim alan öğretmenlerin hazırbulunuş düzeyleri, lisansüstü eğitime sahip olan öğretmenlerin hazır bulunuşluk düzeylerinin daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.