Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: KÜBRA KALİ
Danışman: İbrahim Tozlu
Özet:
Çocukluk dönemi, bireylerin mânevî ve ahlâkî gelişimlerinin temellerinin
atıldığı kritik bir süreçtir. Bu dönemde verilen dînî eğitim, bireyin
gelecekteki inanç ve davranışlarını şekillendirmede önemli rol oynamaktadır.
Çocuklarda namaz eğitimi ve gereklilikleri ise bu eğitimde mihenk taşı olarak yer
almaktadır. Çocuklarda namaz eğitimi ve öğretimine dair Hz. Peygamber’den (s.a.s)
ve sahâbeden nakledilen rivâyetler bulunmaktadır. Bu rivâyetlerde geçen
özellikle darbetme kavramı geçmişte ve günümüzde tartışmalara konu olmuştur.
Görüşlerin farklı olması ise Hz. Peygamber’den (s.a.s) nakledilen rivâyetlerde
geçen “ضرب” kavramının
Türkçemizde dövmek olarak ele alınmasından kaynaklanmaktadır. Bu çalışma giriş,
iki ana bölüm ve sonuç kısmından müteşekkil olup, çocuklarda namaz eğitimi ve
öğretimiyle ilgili nakledilen rivâyetlerin Hz. Peygamber’e (s.a.s)
aidiyetlikleri metin ve senet yönüyle tahlil ve tenkid edilmiştir. Bununla
birlikte rivâyetlerde geçen darbetme fiili, Hz. Peygamberin (s.a.s) eğitim ile
ilgili diğer hadîsleri dikkate alınarak bir bütün olarak incelenmiştir. Söz
konusu rivâyetin Hz. Peygamber’in sünnetine ve İslâm eğitim metoduna uygun olup
olmadığı değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Hadîs, Çocuk, Namaz Eğitimi, Şiddet, Tahric.