Yedi-on yaşları arasındaki çocuklara namazın öğretilmesi ile ilgili rivâyetlerin tahrici ve değerler eğitimi açısından tahlili


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÜBRA KALİ

Danışman: İbrahim Tozlu

Özet:

Çocukluk dönemi, bireylerin mânevî ve ahlâkî gelişimlerinin temellerinin atıldığı kritik bir süreçtir. Bu dönemde verilen dînî eğitim, bireyin gelecekteki inanç ve davranışlarını şekillendirmede önemli rol oynamaktadır. Çocuklarda namaz eğitimi ve gereklilikleri ise bu eğitimde mihenk taşı olarak yer almaktadır. Çocuklarda namaz eğitimi ve öğretimine dair Hz. Peygamber’den (s.a.s) ve sahâbeden nakledilen rivâyetler bulunmaktadır. Bu rivâyetlerde geçen özellikle darbetme kavramı geçmişte ve günümüzde tartışmalara konu olmuştur. Görüşlerin farklı olması ise Hz. Peygamber’den (s.a.s) nakledilen rivâyetlerde geçen “ضرب kavramının Türkçemizde dövmek olarak ele alınmasından kaynaklanmaktadır. Bu çalışma giriş, iki ana bölüm ve sonuç kısmından müteşekkil olup, çocuklarda namaz eğitimi ve öğretimiyle ilgili nakledilen rivâyetlerin Hz. Peygamber’e (s.a.s) aidiyetlikleri metin ve senet yönüyle tahlil ve tenkid edilmiştir. Bununla birlikte rivâyetlerde geçen darbetme fiili, Hz. Peygamberin (s.a.s) eğitim ile ilgili diğer hadîsleri dikkate alınarak bir bütün olarak incelenmiştir. Söz konusu rivâyetin Hz. Peygamber’in sünnetine ve İslâm eğitim metoduna uygun olup olmadığı değerlendirilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Hadîs, Çocuk, Namaz Eğitimi, Şiddet, Tahric.