Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi Kullanımının Fen Eğitiminde Öğrenci Başarılarına ve Derse Karşı Motivasyonlarına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SALİHA SARIYILDIZ

Danışman: Paşa Yalçın

Özet:

Bu çalışmanın amacı 7.sınıf Fen Bilimleri Dersi “Saf Madde ve Karışımlar” ünitesinde artırılmış gerçeklik teknolojisi kullanılmasının öğrenci akademik başarılarına ve derse karşı  motivasyonlarına etkisini araştırmaktır. Çalışma 2019-2020 Eğitim Öğretim yılında araştırmanın yapıldığı İl Milli Eğitim Müdürlüğünden talep edilen izin doğrultusunda belirlenmiş olan il veya ilçe merkezindeki okullardan 7. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirildi. Araştırmada nicel ve nitel yaklaşımların birlikte kullanıldığı karma yöntem kullanıldı. Araştırmanın nicel boyutu ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen şeklinde nitel boyutu ise öğrenciler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak gerçekleştirildi. Nicel verilerin elde edilmesinde her iki grup arasında da tek farklılığın derste artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanılıp kullanılmaması olmasına dikkat edildi. Ön test ve son test olarak “Saf Madde ve Karışımlar Ünitesi Akademik Başarı Testi”, “Fen Bilimleri Dersine Yönelik Motivasyon Ölçeği” kullanıldı. Nitel verilerin elde edilmesinde ise araştırmacı tarafından oluşturulan “Artırılmış Gerçeklik Öğrenci Görüşme Soruları” kullanılarak yarı yapılandırılmış bir şekilde görüşmeler gerçekleştirildi. Araştırma sonucunda derslerde artırılmış gerçeklik öğrenme materyali kullanımının öğrencilerin akademik başarılarını ve derse karşı olan motivasyonlarını artırdığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerle yapılan görüşmeler, derslerde artırılmış gerçeklik uygulamasının kullanılmasını eğlenceli, dikkat çekici, merak uyandırıcı ve anlamayı kolaylaştırıcı olarak bulduklarını göstermektedir.

Anahtar Kelimeler:  Akademik başarı, Artırılmış gerçeklik, Fen eğitimi