Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, TÜRKÇE VE SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: NAGİHAN DOĞANAY
Danışman: İhsan Ünlü
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu araştırmanın amacı eğitsel rol çalışmalarının empati becerisini kazandırmada etkisini incelemektir. Bu amaçla araştırmada İç İçe Karma Desen yöntemi kullanılmış olup nicel veriler elde edilirken deneysel araştırma yöntemlerinden biri olan yarı-deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubu olarak yansız ve tesadüfi olarak atanan 62 6.sınıf öğrencisi ile çalışılmıştır. Deney grubunda yer alan öğrenciler rol yapma yöntemiyle dersleri işlerken kontrol grubunda ise herhangi bir müdahale olmadan dersler devam ettirilmiş ve mevcut programa göre hareket edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin empatik eğilimlerini ölçmek amacıyla deney ve kontrol gruplarına ön test ve son test olarak KA-Sİ Ergenler ve Çocuklar İçin Empatik Eğilim Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise deney grubundaki on öğrenciye yarı-yapılandırılmış görüşme formu sunulmuştur. Ayrıca deney grubundaki öğrencilere her ders süreci sonunda öğrenci günlükleri tutturulmuştur. Öğrencilerin sürece, empati becerisine ve rol yapma yöntemine ilişkin görüşleri İçerik Analizi ve Betimsel Analiz ile analiz edilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; derslerin rol yapma yöntemiyle yürütüldüğü deney grubunda yer alan öğrencilerin empati becerilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre anlamlı derecede arttığı gözlemlenmiştir. Öğrenciler rol yapma yöntemiyle işlenen dersler için ise olumlu görüşler bildirmişlerdir. Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Empati, Rol Yapma.