İlkokul öğrencilerinin "öteki" algısı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sınıf Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞBA ÇAPAR

Danışman: Alper Kaşkaya

Özet:

Bu araştırma, ilkokul öğrencilerinin öteki algısının belirlenmesi amacıyla 2020-2021 eğitim öğretim döneminde yapılmıştır. Çalışma grubunu, Hatay ilçesindeki ilkokullarda eğitim gören 4. sınıflar oluşturmaktadır. Araştırma için Türk ve Suriyeli öğrencilerden oluşan ve amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem kullanılarak belirlenen 48 öğrenci ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan "durum çalışması" kullanılmış ve araştırma deseni olarak iç içe geçmiş tek durum deseninden faydalanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "İlkokul Öğrencilerinin Öteki Algılarının Belirlenmesi" yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde Nvivo11 nitel veri analizi programı kullanılmıştır. Araştırmada Türk ve Suriyeli öğrencilerin öteki algıları; yabancı, farklı ve benzer kavramları üzerinden açıklanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda; oyun, başarı, yetenek, sevgi, arkadaşlık gibi faktörlerin öteki algısını şekillendiren önemli faktörler olduğu görülmüştür. Özellikle oyunun öğrenciler arasındaki bağın güçlenmesine imkân sağladığı bulgusuna ulaşılmıştır. Türk öğrencilerin yabancı algısının genellikle olumsuz olduğu; Suriyeli öğrencilerin ise yabancı olarak algıladıkları Türklere karşı olumlu duygularının olduğu görülmüştür. Öğrencilerin farklılıkları genellikle fiziksel özellikler üzerinden açıkladığı görülmüştür. Türk ve Suriyeli öğrencilerin benzer olduklarında mutlu oldukları, kardeş gibi hissettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin kendilerini ötekilerin gözünden olumlu olarak algıladığı görülmüştür.