ortaokul öğrencilerinin sosyal medya kullanımının sosyal katılım becerisine etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA ZUHAL EROL

Danışman: Erdal Akpınar

Özet:

Bu çalışmanın amacı eğitim yoluyla kazandırılması beklenen becerilerden biri olan sosyal katılım becerisinin sosyal medya ile olan ilişkisini incelemektir. Araştırmada karma yöntemin tasarımlarından olan açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel aşamasında kullanılan veriler Bingöl il merkezinde öğrenim görmekte olan Açıklayıcı Faktör Analizi için 297, Doğrulayıcı Faktör Analizi için 283 ve çalışmanın son verileri için 787 ortaokul öğrencisinden toplanmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise nicel örneklem grubu içerisinden belirlenmiş sosyal medyayı aktif kullanan ve gönüllü katılım gösteren 21 ortaokul öğrencisinden toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri "Ortaokul Öğrencileri Sosyal Katılım Ölçeği" ve "Sosyal Medya Kullanım Amaçları Ölçeği" ile toplanmıştır. Nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formu ve öğrenci değerlendirme formu ile toplanmıştır. Çalışmanın nicel verileri normal dağılım gösterdiği için parametric testler kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yapılmıştır. Testlerden elde edilen sonuçlara göre sosyal medyayı yoğun kullanan öğrencilerin sosyal katılım becerilerinin, sosyal medyayı aktif olarak kullanmayan öğrencilerin sosyal katılım becerilerine göre daha düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Benzer konuları çalışmayı planlayan araştırmacılara öğrencilerin dijital teknolojileri kullanma eğitimleri ile birlikte sosyal katılım becerilerinin aile, öğretmen ve okul işbirliğinin güçlendirilmesine yönelik araştırmalara odaklanmaları önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Sosyal Katılım Becerisi, Sosyal Medya, Beceri Eğitimi, Sosyal Bilgiler