Lise fizik öğretiminde öğrencilerin güçlük çektiği konuların belirlenmesi ve çözüm önerileri


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YAĞMUR ÜRAL

Danışman: Paşa Yalçın

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Araştırmada lise fizik öğretiminde öğrencilerin güçlük çektiği konuların nedenleri ile belirlenmesi ve çözüm önerileri sunulması amaçlanmıştır. Sıralı açıklayıcı karma yöntem kullanılarak yürütülen çalışmada ilk olarak nicel sonrasında da nitel veriler toplandı. Nicel veriler öğretmenlerden kapalı uçlu sorulardan oluşan bir anket ile nitel veriler ise öğrencilerden açık uçlu sorulardan oluşan bir anket ile toplandı. Araştırmaya Doğu Anadolu’da orta ölçekli bir ilde eğitim veren 35 lise fizik öğretmeni ve 96 lise 12. Sınıf öğrencisi katıldı. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, nitel verilerde ise tematik analiz kullanıldı. Lise fizik öğretmenlerinin görüşleri ve fizik hakkında öğrencilerin görüşleri ile lise fizik konularında en çok güçlük çekilen konu ve öğrencilerden alınan görüşlerle bu zorlukların nedenleri ve çözüm önerileri tespit edildi. Analizler hem lise fizik öğretmenlerine göre hem de 12. Sınıf öğrencilerine göre lise öğrencilerinin en çok güçlük çektiği konunun "Elektrik ve Manyetizma" olduğunu gösterdi. Öğrencilerin elektrik ve manyetizmada neden güçlük çektiklerine yönelik verdikleri cevaplarla "anlaması zor, birden çok zor konu aynı dönemde, çok fazla formül var, ezber olması, karmaşık düşünmeyi gerektiriyor, öğrenci kaynaklı, soru tarzı fazla, soyut olması, uzaktan eğitim ve uzun bir konu" şeklinde temalar oluşturuldu. Öğrencilerin sundukları çözüm önerileriyle "daha fazla soru çözerek, detaylı işlenebilir, eğlenceli olmalı, mantığının kavratılması, müfredatın hafifletilmesi, sadece sınav odaklı olmamalı, sınıf mevcudunun azaltılması, somutlaştırarak, tekrar ederek" şeklinde temalar oluşturuldu.