Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CELAL NAVRUZ
Danışman: Erdal Akpınar
Özet:
- Kemalettin TUĞCU, Geç Osmanlı Dönemi ve Cumhuriyet Dönemi kültürünü birleştirerek yazdığı hikâyeleriyle Türkiye'de birkaç kuşağın üzerinde derin izler bırakmış önemli bir yazardır. Kaleme aldığı hikâyelerin pek çoğu esas itibariyle çocukların severek okuduğu, çok anlamlılık ölçütüne uygun metinlerdir. Bu araştırmada Kemalettin TUĞCU'nun hikâyelerine farklı bir açıdan yaklaşılmış, metinlerde ele alınan değerler alımlama estetiği yöntemiyle incelenmiştir. Dolayısıyla yöntem bakımından nitel bir çalışmadır. Alımlama estetiği edebiyat temelli sosyal bilgiler öğretimi yaklaşımı çerçevesinde okurun rolünü ön plana çıkaran etkili bir yöntemdir. Çalışmada değerlerin araştırmacı ve öğrenciler tarafından nasıl alımlandığı ortaya konmaya çalışılmıştır. Bunun için öncelikle hikâyelerde yer alan değerler tespit edilmiştir. Daha sonra öğrencilerin hikâyelerdeki değer unsurlarını alımlamalarına ilişkin görüşleri belirlenmiştir. Son olarak araştırmacı ve öğrenciler tarafından alımlanan değerler ile sosyal bilgiler öğretim programında yer alan değerler karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak Kemalettin TUĞCU'nun hikâyelerinde değerlere yoğun olarak yer verildiği ve bunların aynı zamanda sosyal bilgiler öğretim programında da yer alan değerlerle büyük ölçüde örtüştüğü görülmüştür.