Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EVREN OSMAN YALÇIN
Danışman: Paşa Yalçın
Özet:
Bu çalışmanın amacı, koruyucu faktörlerle sosyoekonomik
bakımdan dezavantajlı durumda olan ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin fen
ve matematik dersi akademik başarıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma,
nicel araştırma yöntemlerinden ve ilişkisel tarama türündendir. Araştırmanın
örneklemi, Doğu Anadolu’nun küçük ölçekli bir ilinin merkez ilçesinde, 12-13
yaşları arasındaki ortaokul sekizinci sınıfta öğrenim gören 250 öğrenciden
oluşmaktadır. Araştırmanın verileri; sosyal destek, okula bağlanma, bilişsel
esneklik ve psikolojik sağlamlık ölçekleri ile ölçek uygulanan öğrencilerin fen
ve matematik dersleri yedinci sınıf yılsonu akademik başarı notlarından
oluşmaktadır. Pearson Korelasyon Katsayısına göre yapılan analiz sonucunda;
okula bağlanma, sosyal destek ve bilişsel esneklik ile öğrencilerin fen ve
matematik başarı notları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki ortaya
çıkmıştır. Psikolojik sağlamlık ölçeği ile fen bilimleri ve matematik başarı
notları arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Literatürdeki benzer
konularda gerçekleştirilmiş olan çalışmaların sonuçlarıyla, yapılan çalışmanın
sonuçlarının uyum gösterdiği görülmektedir.