Sosyoekonomik Bakımdan Dezavantajlı Öğrencilerin Fen ve Matematik Başarıları İle Koruyucu Faktörler Arasındaki İlişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EVREN OSMAN YALÇIN

Danışman: Paşa Yalçın

Özet:

Bu çalışmanın amacı, koruyucu faktörlerle sosyoekonomik bakımdan dezavantajlı durumda olan ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin fen ve matematik dersi akademik başarıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ve ilişkisel tarama türündendir. Araştırmanın örneklemi, Doğu Anadolu’nun küçük ölçekli bir ilinin merkez ilçesinde, 12-13 yaşları arasındaki ortaokul sekizinci sınıfta öğrenim gören 250 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri; sosyal destek, okula bağlanma, bilişsel esneklik ve psikolojik sağlamlık ölçekleri ile ölçek uygulanan öğrencilerin fen ve matematik dersleri yedinci sınıf yılsonu akademik başarı notlarından oluşmaktadır. Pearson Korelasyon Katsayısına göre yapılan analiz sonucunda; okula bağlanma, sosyal destek ve bilişsel esneklik ile öğrencilerin fen ve matematik başarı notları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır. Psikolojik sağlamlık ölçeği ile fen bilimleri ve matematik başarı notları arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Literatürdeki benzer konularda gerçekleştirilmiş olan çalışmaların sonuçlarıyla, yapılan çalışmanın sonuçlarının uyum gösterdiği görülmektedir.