Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BERNA ERTEK
Danışman: Dilek İlhan Beyaztaş
Özet:
Bu çalışmanın
amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin zekâyı algılayış özelliklerinin
incelenmesidir. Yapılan bu çalışmada
betimsel yöntem kullanılmıştır. Mevcut durumu daha derinlemesine yansıtabilmek
amacıyla hem nicel hem de nitel verilerden yararlanılmıştır.
Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Erzurum ilinde öğrenim
görmekte olan dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak, nicel veriler için
Dweck (2013) tarafından geliştirilen ve İlhan Beyaztaş ve Hymer (2018) tarafından
Türk kültürüne uyarlanan “Zihniyet Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 6’lı likert
tipi bir ölçek olup “tamamen katılıyorum” dan “tamamen katılmıyorum” a doğru
puanlanabilmektedir. Nitel veriler için ise yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Nicel veriler 431 öğrenciye, nitel veriler ise nicel veri
analizi sonucu öğrencilerin sahip oldukları zihniyet algıları ve cinsiyetlerine
göre belirlenen 14 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen
nicel veriler SPSS programı kullanılarak t testleri ile nitel veriler ise
MAXQDA programı kullanılarak içerik analizi ile değerlendirilmiştir.
Araştırmanın
sonucunda ise ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin sabit zihniyet ortalamaları
ile gelişen zihniyet ortalamaları arasında anlamlı bir fark görülürken, zekâ
algılayış özelliklerini cinsiyet değişkeni açısından incelediğimizde ise
anlamlı bir fark görülmemiştir. Bu doğrultuda öğrencilerin zekâlarının
cinsiyetlerinden ziyade farklı durumlardan etkilendiği söz konusudur. Bu
etkileyen etmenleri aile ve öğretmen etkisi, ders çalışma, kendini tanıma,
iletişim kurma, hedef belirleme, derslerini önemseme, motivasyon, övgü, öz
değerlendirme vb. unsurlar şeklinde sıralayabiliriz.