Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Merve ACER
Danışman: Paşa Yalçın
Özet:
Bu araştırmada, ev hanımlarının fen okuryazarlık durumlarının bazı değişkenlere göre
değişimi incelenmiştir. Ayrıca ev hanımlarının fen bilimleri alanındaki bilgileri günlük
yaĢamla iliĢkilendirme durumları da incelenmiĢtir. AraĢtırmanın örneklemini 777 ev
hanımı oluĢturmaktadır. AraĢtırma verileri “Fen Okuryazarlık Testi” ve “Günlük
YaĢamdaki Bazı Fen Olaylarına Bilgi Temelli YaklaĢım Ölçeği” kullanılarak
toplanmıĢtır. Nitel verileri toplamada, araĢtırmacı tarafından hazırlanan ve nicel verileri
destekleyici nitelikteki açık uçlu “Yarı yapılandırılmıĢ görüĢme formu” kullanılmıĢtır.
AraĢtırma sonucunda ev hanımlarının eğitim durumu, kaç yıllık evli oldukları ve yaĢ
değiĢkenleri ile fen okuryazarlıkları arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiĢtir.
Eğitim durumu lisansüstü olan, 1 ay-5 yıl arası evli olan ve 50-59 yaĢ grubuna sahip
olan ev hanımlarının fen okuryazarlıklarının daha yüksek olduğu ortaya çıkmıĢtır. Ev
hanımlarının günlük yaĢamdaki bazı fen olaylarına bilgi temelli yaklaĢım ölçeği
sonuçları ile eğitim durumu ve kaç yıllık evli oldukları değiĢkenleri arasında anlamlı
farklılık olduğu bulunmuĢtur. Eğitim durumu lisansüstü olan ve 1 ay-5 yıl arası evli
olan ev hanımlarının günlük yaĢamdaki bazı fen olaylarına bilgi temelli yaklaĢım
ölçeğinden daha yüksek puan aldıkları tespit edilmiĢtir. Fen ile ilgili bilgilerini en çok
televizyon, internet ve okuldan edindikleri ve ev iĢlerini yaparken fen bilgilerini
kullandıkları belirlenmiĢtir.