Çalışmayan ev hanımlarının fen okuryazarlık durumlarının belirlenmesi.


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Merve ACER

Danışman: Paşa Yalçın

Özet:

Bu araştırmada, ev hanımlarının fen okuryazarlık durumlarının bazı değişkenlere göre değişimi incelenmiştir. Ayrıca ev hanımlarının fen bilimleri alanındaki bilgileri günlük yaĢamla iliĢkilendirme durumları da incelenmiĢtir. AraĢtırmanın örneklemini 777 ev hanımı oluĢturmaktadır. AraĢtırma verileri “Fen Okuryazarlık Testi” ve “Günlük YaĢamdaki Bazı Fen Olaylarına Bilgi Temelli YaklaĢım Ölçeği” kullanılarak toplanmıĢtır. Nitel verileri toplamada, araĢtırmacı tarafından hazırlanan ve nicel verileri destekleyici nitelikteki açık uçlu “Yarı yapılandırılmıĢ görüĢme formu” kullanılmıĢtır. AraĢtırma sonucunda ev hanımlarının eğitim durumu, kaç yıllık evli oldukları ve yaĢ değiĢkenleri ile fen okuryazarlıkları arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiĢtir. Eğitim durumu lisansüstü olan, 1 ay-5 yıl arası evli olan ve 50-59 yaĢ grubuna sahip olan ev hanımlarının fen okuryazarlıklarının daha yüksek olduğu ortaya çıkmıĢtır. Ev hanımlarının günlük yaĢamdaki bazı fen olaylarına bilgi temelli yaklaĢım ölçeği sonuçları ile eğitim durumu ve kaç yıllık evli oldukları değiĢkenleri arasında anlamlı farklılık olduğu bulunmuĢtur. Eğitim durumu lisansüstü olan ve 1 ay-5 yıl arası evli olan ev hanımlarının günlük yaĢamdaki bazı fen olaylarına bilgi temelli yaklaĢım ölçeğinden daha yüksek puan aldıkları tespit edilmiĢtir. Fen ile ilgili bilgilerini en çok televizyon, internet ve okuldan edindikleri ve ev iĢlerini yaparken fen bilgilerini kullandıkları belirlenmiĢtir.