İlkokul 3.Sınıf Türkçe Ders Kitabı Metinlerinin Kök Değerler Açısından İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İBRAHİM ÇAKMAK

Danışman: Nusrettin Yılmaz

Özet:

İLKOKUL 3.SINIF TÜRKÇE DERS KİTABI METİNLERİNİN KÖK DEĞERLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

 

İbrahim ÇAKMAK

 

Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi,

Sosyal Bilimler Enstitüsü

Yüksek Lisans Tezi, Mayıs 2024

Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Nusrettin YILMAZ

 

ÖZET

Bu çalışmanın amacı, ilkokul 3. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinleri kök değerler açısından incelemek, ne sıklıkla geçtiğini bulmak ve hangi tutum ve davranışlarla ilişkili olduğunu tespit etmektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemi kullanılarak yapılmıştır. SDR İpekyolu Yayıncılık tarafından hazırlanan 3. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinler çalışmanın verilerini oluşturmuştur ve verileri elde etmek için doküman analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada, kök değerleri tespit etmek için Milli Eğitim Bakanlığının belirlemiş olduğu kök değerler ve bu değerlere ilişkin tutum ve davranışlar tablosundan yararlanılmıştır. Verilerin incelenmesinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Kitaptaki tüm metinler incelendiğinde, bütün kök değerlere de yer verildiği görülmüştür ancak kök değerlerin dağılımı orantılı olmadığı tespit edilmiştir. İncelemeler sonucunda en çok yer verilen kök değerin yardımseverlik olduğu tespit edilmiştir. Bu kök değeri sırasıyla sevgi, dostluk ve öz denetim takip etmektedir. En az yer verilen kök değerler ise adalet, saygı, dürüstlük ve sabır olmuştur. Bulgular neticesinde kök değerlerin dağılımı orantılı değil ancak kullanılan metinlerin içerikleriyle uyumlu olduğu tespit edilmiştir. Metinlerin kök değer aktarımı açısından uygun olduğu saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda metinlerin seçimi ve kök değer dağılımının önemi üzerinde durulmuştur. 

Anahtar Kelimeler: Değerler Eğitimi, Kök Değerler, 3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı