Örüntü tabanlı matematik eğitimi programı'nın 60-69 aylık çocukların görsel algılamaları üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA ATICI

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Özlem Çamlıbel Çakmak

Eş Danışman: Müge Yurtsever Kılıçgün

Özet:

Bu araştırma kapsamında, hazırlanan Örüntü Tabanlı Matematik Eğitimi Programı'nın 60-69 aylık çocukların görsel algılamaları üzerine etkisi incelenmiştir. Örüntü Tabanlı Matematik Eğitimi Programı; araştırmacı tarafından oluşturulan 24 etkinlik planından ve örüntü becerisi ile görsel algı alt boyutlarının ilişkilendirildiği özel olarak tasarlanmış 5 farklı materyalden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, Erzincan İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı iki farklı özel ilkokul bünyesinden amaçsal örnekleme yöntemi ile seçilen anasınıflarında eğitim görmekte olan 17 deney, 17 kontrol olmak üzere toplam 34 çocuktan oluşmaktadır. Ön test – son test kontrol gruplu yarı deneysel desen ile düzenlenen çalışmada veri toplama aracı olarak, Frostig Görsel Algı Testi ve Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen veriler SPSS 22 paket programı kullanılarak parametrik olmayan test teknikleri ile analiz edilmiştir. Programın uygulandığı deney grubu çocuklarında el-göz koordinasyonu, şekil-zemin ayrımı, algılama sabitliği, mekân konum algısı, mekânsal ilişkilerin algılanması boyutlarında ve testten alınan toplam puanlarda ön test puanlarına kıyasla son test puanlarında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde artışlar tespit edilmiştir. Ayrıca, bu durum üç hafta sonra uygulanan kalıcılık testi sonuçlarında korunmuştur. MEB eğitim programına devam eden kontrol grubu çocuklarında görsel algı alt boyutlarında ve testten alınan toplam puanda istatistiksel olarak anlamlı bir gelişme belirlenmemiştir. Elde edilen sonuçlara dayanılarak Örüntü Tabanlı Matematik Eğitimi Programı'nın, 60-69 aylık çocukların el-göz koordinasyonu, şekil-zemin ayrımı, algılama sabitliği, mekân konum algısı, mekânsal ilişkilerin algılanması alt boyutları ve testten aldıkları toplam puanları üzerinde anlamlı etki gösterdiği belirlenmiştir. Matematiksel örüntülerin çocukların görsel algılamaları üzerinde boylamsal etkisini belirlemek amacıyla hem okul öncesi hem de ilkokul döneminde incelenmesi önerilmiştir. ANAHTAR KELİMELER: Okul Öncesi Dönem, Matematik Eğitim Programı, Örüntü, Görsel Algılama