Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı ve Instagram UygulamasıErişim Engelinin Öğrencilerin Akademik Performansları Üzerindeki Etkileri


Creative Commons License

Gürsoy E., Yanmaz G., Kılınçer M., Çakır O. K., Karasoy Çelik C.

23. ulusal aile hekimliği kongresi, Ankara, Türkiye, 07 Kasım 2024, ss.137

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.137
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı, tıp fakültesi öğrencilerinde sosyal medya bağımlılık düzeylerini belirlemek ve Instagram uygulamasına getirilen erişim engelinin akademik performans üzerindeki etkilerini incelemektir. Gereç ve Yöntem: Çalışmamız kesitsel tanımlayıcı niteliktedir. Ağustos 2024’te Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından yapılan İnstagram uygulaması erişim engeli sonrası Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerine araştırmacılar tarafından literatür taranarak hazırlanmış ve katılımcıların sosyal medya kullanım düzeylerini ve tutumlarını ölçmeyi hedefleyen 13 soruluk bir anket ve 6 maddeden oluşan “Bergen Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği” Google Formlar üzerinden uygulanmıştır. Ölçekten 5’li likert tiptedir ve alınacak maksimum puan 30’dur. Alınan puanın artması sosyal medya bağımlılığının arttığını göstermektedir. İstatiksel analizde tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. İstatiksel anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır. Bulgular: Çalışmaya ortalama yaşları 22,64±2,03 olan toplam 116 öğrenci katıldı. Katılımcıların sosyal medya bağımlılık ölçeğinden aldıkları puan ortalaması 16,83 (min=6, max=30) idi. Katılımcıların %35,3’ü (n=41) günde 1-2 saat instagramda vakit geçirdiğini belirtti ve İnstagram erişim engeli sonrası tüm katılımcıların %66,4’ü (n=77) ise günlük sosyal medya kullanımın azaldığını belirtti. Ancak erişim engeli sonrası katılımcıların %74,1’inde (n=86) ders çalışma süresinde bir değişiklik olmamıştı. Erişim engeli sonrası ders çalışma süresi artma (p=0,001), kitap okuma süresi artma (p=0,030), akademik motivasyonun artması (p=0,005) ve sosyal medya kullanımın akademik performansını etkilediğini düşünme (p<0,001) ile toplam puan arasında anlamlı ilişki saptandı. Sonuç: Instagram erişim engeli sonrasında, öğrencilerin sosyal medya kullanım sürelerinde azalma görülmesine rağmen, sosyal medya kullanımı bağımlılık düzeyinde olmayanlarda ders çalışma sürelerinde belirgin bir artış olmamıştır. Sosyal medya bağımlılığı yüksek olanların ise ders çalışma süresi, kitap okuma süresi ve akademik motivasyonları artmıştır.