7th International Academic Sports Studıes Congress, Trabzon, Türkiye, 07 Ekim 2023, cilt.1, ss.267-268
Giriş ve Amaç: Bu çalışmanın amacı, spor eğitimi alan z kuşağı öğrencilerinin olumsuz değerlendirilme korkuları, bireysel ve sosyal sorumluluk düzeyleri ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim döneminde ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenerek spor eğitimi alan ve z kuşağı olarak değerlendirilen 128 erkek, 79 kadın olmak üzere toplam 207 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin demografik bilgilerini belirlemek amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” ile birlikte “Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği”, “Bireysel ve Sosyal Sorumluluk Ölçeği” ve “Yaşam Doyumu Ölçeği” kullanılmıştır. Verilere öncelikle normallik analizleri uygulanıp parametrik testlerin uygunlukları gözden geçirildikten sonra bağımsız iki grup karşılaştırmalarında bağımsız gruplar t-testi, değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla pearson korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi uygulanarak veriler raporlaştırılmıştır.
Bulgular: Araştırmada spor eğitim alan öğrencilerden, düzenli olarak spor yapan öğrencilerin bireysel ve sosyal sorumlulukları ve yaşam doyumlarının düzenli olarak spor yapmayan öğrencilerden istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Kendini psikolojik olarak tanımlama bakımından; olumsuz değerlendirilme korkusu durumunun içe dönük öğrencilerde, yaşam doyumunun ise dışa dönük öğrencilerde istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin olumsuz değerlendirilme korkuları ile bireysel ve sosyal sorumluluk düzeyleri arasında negatif yönlü, bireysel ve sosyal sorumluluk düzeyleri ile yaşam doyumları arasında ise pozitif yönlü ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin bireysel ve sosyal sorumluluk düzeylerinin yaşam doyumlarını anlamlı düzeyde yordadığı tespit edilmiştir.
Sonuçlar: Araştırma sonucunda öğrencilerin bireysel ve sosyal sorumluluk düzeylerinin yaşam doyumlarını anlamlı düzeyde yordadığı ve varyansın %3’ ünü açıkladığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Olumsuz Değerlendirilme Korkusu, Sorumluluk, Yaşam Doyumu, Z kuşağı
Introduction and Purpose: The aim of this study is to examine the relationship between the fear of negative evaluation, individual and social responsibility levels, and life satisfaction of Generation Z students studying in sports education.
Materials and Methods: A relational survey design was employed in the research. The study group consisted of a total of 207 students, including 128 males and 79 females, who were determined using the criterion sampling method during the 2023-2024 academic year, and who were receiving sports education and categorized as Generation Z. In order to determine the demographic information of the students, the "Personal Information Form" along with the "Fear of Negative Evaluation Scale," "Individual and Social Responsibility Scale," and "Life Satisfaction Scale" were used. After initially applying normality analyses to the data and reviewing the appropriateness of parametric tests, independent two-group comparisons were reported through independent samples t-test, and correlations between variables were examined using Pearson correlation analysis and simple linear regression analysis.
Findings: In the research, it was found that students receiving sports education who engage in regular sports have significantly higher levels of individual and social responsibility and life satisfaction compared to students who do not engage in regular sports. Regarding self-perception psychologically, it was determined that the fear of negative evaluation is statistically significantly higher in introverted students, whereas life satisfaction is statistically significantly higher in extroverted students. Negative relationships were found between students' fear of negative evaluation and their levels of individual and social responsibility, while positive relationships were found between their levels of individual and social responsibility and life satisfaction. It was also determined that students' levels of individual and social responsibility significantly predicted their life satisfaction.
Results: As a result of the research, it was found that students' levels of individual and social responsibility significantly predict their life satisfaction and explain 3% of the variance.
Keywords: Fear of Negative Evaluation, Responsibility, Life Satisfaction, Generation Z