6. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi, Antalya, Türkiye, 30 - 31 Ekim 2020, ss.132-139
Ülkemizde mesleki müzik eğitimi veren okulların başında gelen Güzel sanatlar liseleri keman eğitimi müfredat
programında, batı müziği dışında Türk müziğine ait eserlere de yer verilmektedir. Güzel Sanatlar Lisesi 11. Sınıf
keman eğitimindeki “Keman Çalmada Konumlar ve I.- III. Konumlar Arası Geçişli Uygulama Dağarcığı
Ünitelerinin olduğu görülmektedir. Bu çalışma yöresel bir türkünün ulusal keman eğitim dağarcığına
kazandırılması amacıyla yapılmıştır. Adıyaman yöresine ait olan Kaleden Kaleye Şahin Uçurdum türküsü ele
alınarak, makamsal, ritimsel ve ses genişliği yapısı özelliklerine göre incelenerek güzel sanatlar liseleri keman
eğitimi ders içeriğine göre kullanılabilirliği araştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırmanın içerik analizine yönelik
betimsel açıklama yöntemi kullanılmıştır. Verileri elde etmek amacıyla “Kaleden Kaleye Şahin Uçurdum”
türküsünün keman çalgısına uygun çalınabilmesi için notaları yazılarak konumlar arası geçişleri
incelenmiştir.“Kaleden Kaleye Şahin Uçurdum” türküsünde konum açısından I. ve III. konumlar arası geçişli
olduğuna, makamsal yapı yönünde Türk Halk müziğine göre Uşşak makamında olup komalı sesler
kullanılmadan batı müziği tampere sistemi içinde seslendirilebileceği görülmüştür. Ritimsel yapının 4/4’ lük
ölçü değerinde olduğu, eserin ses aralığının 7 ses genişliğinde olup konum içerikli nota yazımına göre ise 2
buçuk oktav ses genişliğinde olduğu görülüştür. Ayrıca yay tekniği açısından ise detaşe, legato ve staccato
tekniklerinin icra edilebileceği bulgusuna ulaşılmıştır.
Araştırmada “Kaleden Kaleye Şahin Uçurdum” türküsünün ezgisel yönden öğreniminin kolay olmasından
dolayı, kemanda konumda kalarak çalma, konumlar arası geçişli çalma ve yay teknikleri açısından keman
eğitiminde kullanılabilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. “Kaleden Kaleye Şahin Uçurdum” türküsünün keman
eğitiminde ve Güzel Sanatlar Lisesi keman eğitimi dağarcığında kullanılmasına yönelik önerilerde
bulunulmuştur.