6. International Ankara Multidisciplinary Studies Congress, Ankara, Türkiye, 13 - 14 Ekim 2023, ss.1336-1337
İsviçre merkezli
hava kalitesi teknolojisi şirketi IQAir’in 131 ülke ve 7323 şehirde, 2022 için
havadaki ortalama partikül madde (PM2,5) konsantrasyonuna (μg/m³) göre yaptığı
çalışmaya göre Avrupa'nın en kirli şehri 53,0 μg/m³ PM2,5 konsantrasyonu ile
Iğdır şehri olmuştur. Bunun sebepleri arasında Iğdır ilinin etrafının dağlarla
çevrili bir mikroklima bölgesi olması, Ermenistan sınırına yakın bulunan
Metsamor Nükleer santralinin yaydığı emisyonlar, artan betonlaşma, egzoz
salınımları, doğalgazın sınırlı kullanımı ve kalitesiz kömür kullanımı gibi
nedenler bulunmaktadır. PM2,5 konsantrasyonu, çapı 2,5 mikrona kadar olan ince
parçacıklı aerosol parçacıklarının miktarını tanımlar. Dünya sağlık örgütünün
(WHO) yayınladığı rapora göre solunabilir hava içindeki PM2,5 oranı en çok 5,0 μg/m³
olmalıdır. Bu durum Iğdır kentinde canlı sağlığını yüksek derecede tehdit
etmektedir. Bu çalışmada Iğdır ilindeki hava kirliliğinin havacılık kaynaklı
emisyonlarının incelenerek kentin emisyon düzeyinde bir azaltma sağlanmaya
çalışılmıştır. Bu kapsamda 2023 yılı için kış ve ilkbahar aylarında Iğdır ilinde
gerçekleşen uçuşlarda uçak başına yolcu yoğunluğunun az olduğu görülmüştür.
Havacılık kaynaklı emisyonları azaltmaya yönelik olarak ilgili aylar için dar
gövdeli yolcu uçakları yerine daha küçük boyutlu bölgesel jetlerin kullanımı
ile elde edilen yakıt tasarrufu ve emisyon miktarları incelenmiştir. Uçaklar
için yakıt tüketiminin ve gaz emisyonlarının hesaplanmasında EUROCONTROL
tarafından geliştirilen Entegre Uçak Gürültüsü ve Emisyonları Modelleme
Platformu (IMPACT) kullanılmıştır. Bulgular, havayollarının uçuşlarını yakıt
tasarrufu ve çevresel maliyetler gibi parametreleri göz önünde bulundurarak yapabilmesine
olanak sağlamaktadır. Ülkemizde havacılık kaynaklı emisyon vergisi
uygulaması bulunmadığından, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) acil olarak emisyon
vergilendirmesi yapmalı ve Iğdır ili gibi kirlenmenin yüksek olduğu şehirlerde
en uygun uçağın seçilmesini sağlayarak havacılık kaynaklı emisyonların azaltılmasını
sağlamalıdır. Bu çalışmanın havayolu işletmecilerine yakıt tüketimi ve emisyon
parametrelerine göre filo seçimi konusunda yol gösterici olması beklenmektedir.