Ortaokul Öğrencilerinin Farklılıklara Saygı Değeri Düzeylerinin İncelenmesi


Koç R., Canbaba Z., Bektaş Ö.

10. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Rize, Türkiye, 9 - 11 Haziran 2022, ss.168-169

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.168-169
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Farklıların hâkim olduğu ve kültürel olarak çeşitli olan dünyada, bir takım sosyal çatışmalar yaşanmaktadır. Farklılıklara saygıyı ve farklılıklara saygı stratejilerini öğretmek gelecekte yaşanacak sorunların önüne geçebilir. Bireysel farklılıkların zenginlik olduğu, bunun benzersiz katkıları olduğunu fark ettirmek ve bilinçli bir toplum oluşturmak gereklidir ve bunun büyük ölçüde yolu eğitimdir. Sosyal Bilgiler çocukların dünyayı anlamalarına yardım eder. Farklı kültürleri, farklı sosyal yapıları tanıtır, sosyal farkındalık ve hoşgörü gibi ortak yaşamın değerlerini kazandırır. Bu bağlamda bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin farklılıklara saygı değeri düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Malatya il merkez ortaokullarında 6. 7. ve 8. sınıfta öğrenim gören 197 kız ve olan 226 erkek olmak üzere toplam 423 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada betimsel model tarama çalışması yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak sosyodemografik özelliklerini kapsayan verilerini toplamak amacıyla “kişisel bilgi formu” ve Ersoy (2013) tarafından geliştirilen “Farklılıklara Saygı Değeri Ölçeği” kullanılmıştır. Kolmogorov-Smirnov (K-S) normallik testi sonucu verilerin normal dağılım göstermediği tespit edilmiş, bu nedenle parametrik olmayan istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Analizler ise Mann-Whitney U testi ve Kruskall-Wallis H testleri ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda kategorileşme ve öfke kontrolü değişkenlerinin cinsiyete göre istatistiki olarak anlamlı farklılık göstermediği, ancak, farkındalık, kabullenme, tahammül etme, alay etme, değer verme, saygı ve farklılıklara saygı değeri cinsiyete göre istatistiki olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bu sonuçlara göre; kız öğrencilerin farkındalık, kabullenme, tahammül etme, alay etme, değer verme, saygı ve farklılıklara saygı düzeylerinin erkek öğrencilerden yüksek olduğu belirlenmiştir. Diğer yandan farkındalık, kategorileşme, kabullenme, alay etme, değer verme, saygı ve farklılıklara saygı değeri değişkenlerinin sınıf düzeyine göre istatistiki olarak farklılaşmadığı, ancak, tahammül etme ve öfke kontrolü değişkenleri sınıf düzeyine göre istatistiki olarak anlamlı farklılık göstermekte olduğu, buna göre 8. sınıfta okuyan öğrencilerin tahammül etme; 6. sınıfta okuyan öğrencilerin ise öfke kontrolü düzeylerinin üst sınıflarda okuyan öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür.