III.INTERNATIONAL CONGRESS OF APPLIED SCIENCES, Baku, Azerbaycan, 7 - 10 Haziran 2022, cilt.9786258323191, ss.148-152
Betonarme yapılarda meydana gelen donatı korozyonu, sebep olduğu problemlerden dolayı inşaat
sektöründe büyük bir sorun oluşturmaktadır. Korozyon oluşumu yapıların güvenliğini negatif yönde
etkilemesine ek olarak ülkelerin ekonomilerini de olumsuz yönde etkilemektedir. Betonarme donatısının
korozyona maruz kalması ile betonda çatlama donatı çapında ve aderans kuvvetinde azalma gibi birçok
olumsuz sonuç ortaya çıkarmaktadır. Bu olumsuz sonuçların meydana gelmesi ile yapıların
projelendirme safhasında öngörülen dayanım, rijitlik, süneklik ve yanal yer değiştirme kapasiteleri için
hedeflenen değerlerden uzaklaşılmaktadır.
Son yıllarda korozyona maruz kalmış betonarme yapıların sismik performans seviyelerinin
değerlendirilmesi için birçok yaklaşım ve model geliştirilmiştir. Fakat geliştirilen bu modellerde
korozyon süresince servis yükünün etkisi ihmal edilmiş olup yapılan çalışmalar genel olarak tek eğrilikli
betonarme kolonlar üzerine yoğunlaşmıştır. Korozyon etkisinde yapısal bir modelin oluşturulabilmesi
için kolon-kiriş ve kolon temel birleşim bölgelerinin davranışının doğru bir şekilde analiz edilmesi
gerekmektedir. Bu bağlamda betonarme çerçeveler üzerine gerçekleştirilecek olan deneysel
çalışmalardan elde edilecek veriler büyük önem taşımaktadır.
Yapılacak olan bu deneysel çalışmanın ilk aşamasında hızlandırılmış korozyon yöntemi kullanılarak
%10, %20 ve %30 oranlarında korozyona maruz bırakılacak toplamda 6 adet tek açıklıklı betonarme
çerçevesi, farklı korozyon oranları ve korozyon süresince etki edecek yükleme tipine bağlı olarak (servis
yükleri etkisi altında ve servis yükü olmadan) süneklik oranlarını tahmin etmeye yönelik deneye dayalı
modelin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.