2005, 2009, 2013 ve 2018 İlköğretim Matematik Öğretim Programlarının Cebir Öğrenme Alanı Açısından İncelenmesi


Creative Commons License

Mor Y., Baş F.

2 INTERNATIONAL SCIENCE, EDUCATION, ART & TECHNOLOGY SYMPOSIUM, İzmir, Türkiye, 28 - 29 Mayıs 2021, ss.225-235

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.225-235
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı 2005-2018 yılları arasında yürürlükte olan öğretim programlarında cebir öğrenme alanına ilişkin değişimlerin, sınıf düzeyinde konu, kazanım sayısı ve süreler bağlamında incelenmesi olarak belirlenmiştir. Nitel olarak tasarlanan bu araştırmada 2005, 2009, 2013 ve 2018 yıllarında uygulanan öğretim programlarındaki cebir alanını analiz etmek için betimsel analizi yöntemi kullanılmıştır. İncelenen programlarda cebir öğrenme alanı konu içerikleri, içeriklere ayrılan süreler ve kazanım sayıları dikkate alınarak değerlendirilmiştir. Ulaşılan birtakım sonuçlardan bir bölümü şu şekildedir. 2005 ve 2009 yıllarında konu içerikleri aynı olmakla birlikte (örüntü ve ilişkiler, cebirsel ifadeler, eşitlik ve denklem, eşitsizlikler alt öğrenme alanları) 2013 yılı programında bazı değişikliklere uğramıştır. Buna göre örüntü ve ilişkiler alt öğrenme alanı cebirsel ifadelere dahil edilmiş, doğrusal denklemler ve özdeşlikler ise konu kazanımları iken birbirinden ayrılarak alt öğrenme alanları olarak belirlenmiştir. Bu değişim 2013 ve 2018 yılı öğretim programlarında cebir öğrenme alanı (cebirsel ifadeler, eşitlik ve denklem, doğrusal denklemler, cebirsel ifadeler ve özdeşlik, eşitsizlikler alt öğrenme alanları) olarak kendini göstermiştir. İçeriklere ayrılan süreler 6,7 ve 8. Sınıflarda 2005 yılında 72 saat, 2009 yılında 74 saat, 2013 yılında 88 saat ve 2018 yılında 95 saat olmak üzere sürekli artış göstermiştir. Toplam kazanım sayılarındaki değişim ise öğretim programlarında farklılık göstermemiştir. Genel olarak incelendiğinde cebir öğrenme alanının bütün öğretim programlarında 6.sınıf seviyesinden başladığı, 2005 ve 2009 yılı programları kendi aralarında benzerlik gösterirken, 2013 ile 2018 yılı programlarının da kendi aralarında benzerlik gösterdiği sonuçlarına ulaşılmıştır.