OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, cilt.19, sa.46, ss.393-408, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, gerçek laboratuvar (GL) ve sanal
laboratuvar(SL) uygulamalarını yürüten öğretim elemanlarının görüşleri analiz
edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden birisi olan betimleyici
olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme yöntemi
kullanılarak çalışma grubu belirlenmiştir. Çalışma kapsamında Doğu Anadolu
Bölgesinde bulunan bir üniversitenin, laboratuvar ve sanal laboratuvar
uygulamalarını yürüten, gönüllü katılım gösteren altı öğretim üyesi ile
yürütülmüştür. Katılan öğretim üyeleri fizik veya kimya laboratuvar
uygulamalarının yanı sıra, YÖK Sanal Laboratuvar uygulamalarını da yürütmüş
olan öğretim üyeleridir. Veri toplama aracı olarak, yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmanın planlanması aşamasında ön bilgi
toplamak, çalışmanın yapılabilirliği konusunda bilgi sahibi olmak için öğretim
üyeleri ile ön görüşmeler yapılmıştır. Etik kurul süreci tamamlandıktan sonra
öğretim üyeleri ile randevu alınarak yeniden görüşme yapılmıştır. Görüşme
kayıtları birkaç kez dinlendikten sora yazılı hale getirilmiş, araştırma
kapsamında olmayan bilgiler ayıklanmıştır. Cevaplar kategorik olarak
gruplandırılmış ve her kategori ile ilgili alt temalar belirlenmiştir.
Öğretimin planlanması boyutu ve öğrenmeye hazırlama ile ilgili olarak görüşleri
SL’nin daha avantajlı olduğunu belirten görüşler, GL’nin daha avantajlı
olduğunu belirten görüşler ve SL ve GL’nin öğretim elemanına yeterli fırsatları
verdiğine ilişkin görüşler olmak üzere üç farklı grupta ifade edilebilir. Bir
katılımcı haricinde diğer tüm katılımcılar eksik ve hatalı öğrenmeleri düzeltme
konusunda GL’nin daha avantajlı olduğunu vurgulamışlardır.
The views
of lecturers carrying out real laboratory (RL) and virtual laboratory (VL)
implementations were analyzed in this study. The descriptive phenomenology
design as one of the qualitative research designs was used in the study. The study
group was determined using the criterion sampling method. The study was carried
out with six lecturers who voluntarily participated into the laboratory and
virtual laboratory implementations of a university in the Eastern Anatolia
Region. Participating faculty members carried out YÖK Virtual Laboratory
implementations besides physics or chemistry laboratory implementations.
Semi-structured interview form was used as the data collection tool. During the
planning of the study, preliminary interviews were held with the faculty
members in order to collect preliminary information and have information about
the feasibility of the study. After completing the ethics committee process, a
new interview was held with the faculty members making appointments. The interview
records were written down after listening to several times, and the information
out of the scope of the research was excluded. The answers were grouped
categorically, and sub-themes related to each category were determined. The
views related to the planning dimension of instruction and preparation for
learning were possible to be discussed in three different groups as the views
stating that VL was more advantageous, the views stating that RL was more
advantageous, and the views that VL and GL provided sufficient opportunities to
the lecturer. All the other participants except from one emphasized that RL was
more advantageous in terms of correcting incomplete and incorrect learning.