Tanıtım Fotoğrafının Kullanım Alanları


Creative Commons License

Atar V.

Reklam Fotoğrafı, Basri Gençcelep, Editör, Atatürk Üniversitesi, Erzurum, ss.123-149, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Atatürk Üniversitesi
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Sayfa Sayıları: ss.123-149
  • Editörler: Basri Gençcelep, Editör
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet


Tanıtım Fotoğrafçılığının Kullanım Alanları
Gündelik yaşamın her noktasında karşımıza çıkan tanıtım fotoğrafları,

televizyon, billboard, broşür, katalog, mağaza, web siteleri, sosyal medya gibi birçok alanda yer almaktadır. İnsanlar gördükleri bu fotoğraflar aracılığıyla farklı ürünlere, hizmetlere ya da firmalara dair bilgi edinmekte ve gördüklerini yaşamlarına taşımaktadırlar. Görsel iletişim aracı olarak oluşturulan tanıtım fotoğrafları, belirli bir kitleye görsel yolla mesaj vermeyi, akılda kalıcılığı amaçlarken aynı zamanda belgeleme özelliğini de öne çıkarmaktadır. Tanıtım fotoğrafları, kullanıldığı yere göre metin, slogan, logo, fon, renk, çizgi, grafik düzenlemeler gibi tasarım elemanlarını kullanarak bir bütün halinde mesajı hedef kitleye ulaştırmaktadır. Tanıtım fotoğraflarının farklı kullanımları alanları bulunmaktadır. Bunlar; Still life, Moda, Mimari, Turizm, Gıda, Endüstri, Stok fotoğrafçılığı olarak ele alınmaktadır.

Still Life – Ürün Fotoğrafçılığı; stüdyo ortamında paraflaş olarak adlandırılan güçlü, yapay ışık sistemleri ile kullanılmaktadır. Çoğunlukla ürün fotoğraflarının oluşturulduğu stüdyoların çekim konularına göre boyutları değişebilmektedir. Stüdyo fotoğrafçısının, stüdyo ışığından makine kullanımına kadar teknik detaylara ve tasarım bilgisine hakim olması gerekmektedir. Çünkü çekim öncesinde fotoğrafı çekilecek konunun fonu, kompozisyonu, ürünü destekleyici yardımcı elemanları, ışığı, bakış açısı, bakış noktası gibi ön hazırlıkları önceden planlayarak yapması gerekmektedir.

Moda Fotoğrafçılığı; Günlük hayatın ayrılmaz bir parçası halinde ve reklam fotoğrafçılığının popüler uzmanlık alanı olmuş büyük bir sektördür. Endüstriyel üretim çeşitleri içinde yer alan kıyafet ve aksesuarlar moda fotoğrafçılığının genel çalışma konularındandır. Özellikle kıyafetler ve aksesuarlar moda dergilerinin kapak fotoğraflarında ve sayfa içeriklerinde hedef kitlesiyle buluşmaktadır.

Mimari Fotoğrafçılık; Tanıtım fotoğrafçılığının önemli çalışma alanlarından biri de mimari fotoğrafçılığıdır. Mimari fotoğrafçılıkta kullanılan özel tripotlar, perspektif düzenleyici objektifler gibi ekipmanlar büyük önem taşımaktadır. Bu yüzden fotoğrafçının optik, perspektif ve mimari bilgiler gibi teknik bilgi ve uzmanlık gerektirmektedir. Kentselleşme’nin yoğunlaştığı, aralıksız değişen ve gelişen mimari anlayışının hakim olduğu günümüzde, birçok farklı mimari tasarımlarla karşılaşılmaktadır. Bina, hastane, alışveriş merkezleri, okul, köprü, ibadet alanları, tarihi yapılar gibi her türlü yapı, mimari fotoğrafçılığın çalışma alanına girmektedir.

Turizm Fotoğrafçılığı; Turizm fotoğrafçılığı turistik faaliyetlere yönelik yapılan basılı ya da sayısal ortamlarda tanıtım amaçlı üretilen çalışmalardır. Turizm fotoğrafçılığının çalışma alanı olarak bir bölgenin, sosyal ve kültürel etkinliklerinin, tarihi dokusunun veya da bir tatil beldesinin tanıtımına yönelik üretilen çalışmalar o bölgeyi turizm açısından olumlu yönde etkilemektedir. Çünkü görsellerin tanıtımda kullanılması reklamı yapılan yer hakkında bilgilendirici olmanın yanında, insanlar üzerindeki güven etkisi oluşturduğu için kullanılan fotoğraflar izleyiciyi cezbetmelidir.Gıda (Yemek) Fotoğrafçılığı; Tanıtım fotoğrafçılığının en çok kullanılan ve görsellerine en çok maruz kaldığımız alanlardan birisi yemek fotoğrafçılığıdır. İnsanoğlu, en temel ihtiyaçlarından biri olan yeme güdüsünü giderebilmek için gıda sektörünün gelişimini hızla ilerletmektedir. Yemek fotoğrafları günümüzde restoran menüleri, marketler, yemek tarif listeleri, e-ticaret siteleri, billboardlar, kataloglar, sosyal medya alanları gibi hem dijital hem de basılı medyalarda kullanılmaktadır.

Gıda (Yemek) Fotoğrafçılığı; Tanıtım fotoğrafçılığının en çok kullanılan ve görsellerine en çok maruz kaldığımız alanlardan birisi yemek fotoğrafçılığıdır. İnsanoğlu, en temel ihtiyaçlarından biri olan yeme güdüsünü giderebilmek için gıda sektörünün gelişimini hızla ilerletmektedir. Yemek fotoğrafları günümüzde restoran menüleri, marketler, yemek tarif listeleri, e-ticaret siteleri, billboardlar, kataloglar, sosyal medya alanları gibi hem dijital hem de basılı medyalarda kullanılmaktadır. Bu fotoğraflar çoğunlukla stüdyo ortamında bir kurgu ve bazen hikaye üzerine planlanarak yapılan çekimlerdir. Bir ürünü iştah açıcı göstermenin en önemli yollarından birisi tabak içerisindeki kompozisyonu ve duruşudur. İştah açıcılığını sağlamanın diğer yolları ise konunun canlı, parlak ve temiz görünümü ve ışığın nesne üzerindeki formunu ve dokusunu etkili kullanmasıyla ürünü ön plana çıkarmaktır.

Endüstri Fotoğrafçılığı; Endüstri Fotoğrafçılığı büyük ölçekli ürünleri ya da hizmet üreten kuruluşların fotoğraf ihtiyaçlarını gideren bir alandır. Örneğin araba, fabrika, imalathane, inşaatlar, baraj, işçiler, su arıtma tesisleri, makineler gibi endüstriyel ürün ve hizmetler gibi konular Endüstri Fotoğrafçılığının alanına girmektedir. Sanayi devriminin en büyük ürünlerinden biri olan fotoğraf, tanıtım ve belgeleme amaçlı olarak kullanılan Endüstri Fotoğrafçılığı aynı zamanda kendi içerisinde farklı alanlardan uzmanlık gerektiren bir bölümdür. Stok Fotoğrafçılığı; Hız çağı olarak tanımlanan dijital çağda çok fazla görüntü üretimi olması ve internetin gelişmesinden bu yana oluşturulan görüntüleri kataloglayarak hızlı erişim için kullanılabilir biçimde hazır görüntü olarak satışa sunulmaktadır. Stok fotoğrafları, reklam ajansları veya tasarım ofisleri gibi alanların görüntü ihtiyacını en hızlı biçimde karşılayan ve görüntü bankaları (İmage-Bank) ya da stok siteleri aracılığıyla satışlarını gerçekleştirmektedir. Reklam, broşür, çoklu medya, editöryal, katalog, televizyon, afiş, takvim, kartpostal, sunum, internet gibi çok daha fazla geniş kullanım alanlarına sahiptir.

Stok Fotoğrafçılığı; Hız çağı olarak tanımlanan dijital çağda çok fazla görüntü üretimi olması ve internetin gelişmesinden bu yana oluşturulan görüntüleri kataloglayarak hızlı erişim için kullanılabilir biçimde hazır görüntü olarak satışa sunulmaktadır. Stok fotoğrafları, reklam ajansları veya tasarım ofisleri gibi alanların görüntü ihtiyacını en hızlı biçimde karşılayan ve görüntü bankaları (İmage-Bank) ya da stok siteleri aracılığıyla satışlarını gerçekleştirmektedir. Reklam, broşür, çoklu medya, editöryal, katalog, televizyon, afiş, takvim, kartpostal, sunum, internet gibi çok daha fazla geniş kullanım alanlarına sahiptir