Tıp Fakültesi Öğrencilerinin E-Sigara Hakkında Bilgi, Tutum ve Uygulamaları


Creative Commons License

Gürsoy E., Vatansever M., Kurt A. K., Türk M. G.

24. Ulusal Aile Hekimliği Kongresi, Antalya, Türkiye, 15 Mayıs 2025, ss.106, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.106
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç

Elektronik sigaraların özellikle gençler arasındaki hızla artan popülaritesi, bu ürünlerin olası sağlık

etkileri hakkında kapsamlı araştırmalar yapılmasını gerekli kılmaktadır. Bu çalışma, XXX Üniversitesi

Tıp Fakültesi öğrencilerinin elektronik sigara (e-sigara) kullanım oranlarını, e-sigara konusundaki bilgi

düzeylerini ve tutumlarını belirlemeyi amaçlamıştır.

Gereç ve Yöntem

Bu çalışma, kesitsel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Mart 2025’te XXX Üniversitesi Tıp Fakültesi

öğrencilerine, e-sigara kullanım durumlarını ve bu konudaki bilgi ile tutumlarını değerlendirmeyi

amaçlayan 18 soruluk bir anket Google Formlar aracılığıyla iletilmiştir. Her katılımcı ankete yalnızca

bir kez yanıt verebilmiştir. Veriler tanımlayıcı istatistiklerle analiz edilmiş; gruplar arası ilişkileri

değerlendirmek için Ki-kare testi uygulanmıştır.

Bulgular

Çalışmaya, %42,9’u kadın (n=42) ve %57,1’i erkek (n=56) olmak üzere, yaş ortalaması 22,06±2,38

olan toplam 98 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların %76,5’i (n=75) daha önce hiç e-sigara

kullanmadığını belirtmiştir. E-sigara kullanan veya daha önce kullanıp bırakan öğrencilerin %56,5’i

(n=13) kullanım nedenini merak olarak ifade etmiştir. Katılımcıların %67,4’ü (n=66), e-sigara

hakkındaki bilgi düzeylerini "orta" veya "kötü" olarak tanımlamış; %42,9’u (n=42) ise tıp eğitiminin

kendilerine bu konuda yeterli bilgi sağlamadığını belirtmiştir. Öte yandan, yalnızca %18,4’ü (n=18)

e-sigaraların tamamen yasaklanması gerektiğini düşünmektedir. E-sigaralar hakkında bilgi düzeyini

"çok iyi/iyi" olarak tanımlayan öğrenciler ile gelecekte hastalarına bu konuda danışmanlık

verebileceklerini düşünenler arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır (p<0,001).

Sonuç

Araştırma sonuçları, tıp öğrencilerinin önemli bir kısmının e-sigara kullanmadığını ancak çoğunun bu

konuda kendini orta veya kötü düzeyde bilgili hissettiğini göstermiştir. Tıp eğitiminin e-sigara

hakkında yeterli bilgi sağlamadığı düşüncesi yaygın olsa da, katılımcıların çoğu e-sigaraların

tamamen yasaklanması gerektiğine inanmamaktadır. Buna karşın, e-sigaralar hakkında kendini iyi

düzeyde bilgili olarak tanımlayan öğrenciler ile ilerde hastalarına bu konuda danışmanlık verme

isteği arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Bu bulgular, tıp müfredatında e-sigara ve benzeri

ürünler hakkında daha kapsamlı, güncel ve kanıta dayalı bilgilerin sunulması gerektiğini ortaya

koymaktadır.