24. Ulusal Aile Hekimliği Kongresi, Antalya, Türkiye, 15 Mayıs 2025, ss.106, (Özet Bildiri)
Amaç
Elektronik sigaraların özellikle gençler arasındaki hızla artan popülaritesi, bu ürünlerin olası sağlık
etkileri hakkında kapsamlı araştırmalar yapılmasını gerekli kılmaktadır. Bu çalışma, XXX Üniversitesi
Tıp Fakültesi öğrencilerinin elektronik sigara (e-sigara) kullanım oranlarını, e-sigara konusundaki bilgi
düzeylerini ve tutumlarını belirlemeyi amaçlamıştır.
Gereç ve Yöntem
Bu çalışma, kesitsel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Mart 2025’te XXX Üniversitesi Tıp Fakültesi
öğrencilerine, e-sigara kullanım durumlarını ve bu konudaki bilgi ile tutumlarını değerlendirmeyi
amaçlayan 18 soruluk bir anket Google Formlar aracılığıyla iletilmiştir. Her katılımcı ankete yalnızca
bir kez yanıt verebilmiştir. Veriler tanımlayıcı istatistiklerle analiz edilmiş; gruplar arası ilişkileri
değerlendirmek için Ki-kare testi uygulanmıştır.
Bulgular
Çalışmaya, %42,9’u kadın (n=42) ve %57,1’i erkek (n=56) olmak üzere, yaş ortalaması 22,06±2,38
olan toplam 98 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların %76,5’i (n=75) daha önce hiç e-sigara
kullanmadığını belirtmiştir. E-sigara kullanan veya daha önce kullanıp bırakan öğrencilerin %56,5’i
(n=13) kullanım nedenini merak olarak ifade etmiştir. Katılımcıların %67,4’ü (n=66), e-sigara
hakkındaki bilgi düzeylerini "orta" veya "kötü" olarak tanımlamış; %42,9’u (n=42) ise tıp eğitiminin
kendilerine bu konuda yeterli bilgi sağlamadığını belirtmiştir. Öte yandan, yalnızca %18,4’ü (n=18)
e-sigaraların tamamen yasaklanması gerektiğini düşünmektedir. E-sigaralar hakkında bilgi düzeyini
"çok iyi/iyi" olarak tanımlayan öğrenciler ile gelecekte hastalarına bu konuda danışmanlık
verebileceklerini düşünenler arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır (p<0,001).
Sonuç
Araştırma sonuçları, tıp öğrencilerinin önemli bir kısmının e-sigara kullanmadığını ancak çoğunun bu
konuda kendini orta veya kötü düzeyde bilgili hissettiğini göstermiştir. Tıp eğitiminin e-sigara
hakkında yeterli bilgi sağlamadığı düşüncesi yaygın olsa da, katılımcıların çoğu e-sigaraların
tamamen yasaklanması gerektiğine inanmamaktadır. Buna karşın, e-sigaralar hakkında kendini iyi
düzeyde bilgili olarak tanımlayan öğrenciler ile ilerde hastalarına bu konuda danışmanlık verme
isteği arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Bu bulgular, tıp müfredatında e-sigara ve benzeri
ürünler hakkında daha kapsamlı, güncel ve kanıta dayalı bilgilerin sunulması gerektiğini ortaya
koymaktadır.