6. Uluslararası Akademik Spor Araştırmaları Kongresi , Aydın, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2022, cilt.1, sa.1, ss.306-307
Amaç: Bu çalışma, üniversite spor ortamının yaşam doyum üzerindeki etkisini ve bunun altında yatan mekanizmaları incelemeyi amaçlamıştır.
Yöntem: Araştırma grubunu üniversitelerin spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören 94 kadın, 164 erkek 258 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, Üniversite Spor Ortamı Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği (YD), Üniversite Öğrencilerine Yönelik Okul İklimi Ölçeği (OKİK) ve Duygusal Zeka Ölçeği (DZ) kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme araçlarının faktör yapısını test etmek amacıyla AMOS 26 programı kullanılmıştır. Ölçme araçlarının faktör yapısının doğrulanmasının ardından, araştırmanın hipotezlerini test etmek amacıyla Bootstrap yöntemini esas alan regresyon analizi uygulanmıştır (Hayes, 2022). Hipotezler, Hayes (2022) tarafından geliştirilen Process Makro kullanılarak 4 ve 14 numaralı modeller doğrultusunda test edilmiştir.
Bulgular: Araştırmanın birinci hipotezini test etmek amacıyla aracılık etkisi (model 4) test edilmiştir (ÜSO→OKİYD). Buna göre, ÜSO’ nun OKİ vasıtasıyla YD üzerindeki dolaylı etkisinin anlamlı olduğu belirlenmiştir (b=0.085, %95 GA[0.047, 0.130]). İkinci hipotezin test edilmesinde model 14 kullanılmıştır. Sonuçlar, OKİ’ nin (b: 0.091; p<0.05), DZ’ nin (b: 0.168; p<0.05) ve etkileşimsel terimin (b: 0.005; p<0.05) YD üzerindeki etkilerinin anlamlı olduğunu göstermiştir. Araştırmanın üçüncü hipotezini test etmek amacıyla DZ’ nin durumsal aracı olduğu model 3 kurulmuştur. Durumsal aracılık indeksi değerinin anlamlı olması (b=0.032, %95 GA[-0.004- 0.063]), DZ’nin ÜSO’ nun OKİ vasıtasıyla YD üzerindeki dolaylı etkisinde düzenleyici değişken olduğunu göstermiştir.
Sonuç: Tüm bu bulgular ışığında Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin Üniversite Spor ortamı algısının Okul iklimi vasıtasıyla Yaşam doyum düzeyleri üzerindeki dolaylı etkisinin, Duygusal zekâ düzeyi orta ve yüksek olduğu durumlarda anlamlı ve daha güçlü olduğu belirlenmiştir.
Anahtar kelimeler: Üniversite spor ortamı, Okul İklimi, Yaşam Doyumu, Duygusal Zeka
Purpose: This study aimed to examine the effect of university sports environment on life satisfaction and the underlying mechanisms.
Method: The sample of the study consists of 258 volunteer students, 94 women and 164 men, studying in the sports sciences faculties of universities. In the research, University Sports Environment Scale, Life Satisfaction Scale (LSS), School Climate for University Students Scale (SCUSS) and Emotional Intelligence Scale (EIS) were used. AMOS 26 program was used to test the factor structure of the measurement tools used in the research. After the factor structure of the measurement tools was verified, regression analysis based on the Bootstrap method was applied to test the hypotheses of the research (Hayes, 2022). The hypotheses were tested in line with models 4 and 14 using Process Macro developed by Hayes (2022).
Findings: In order to test the first hypothesis of the research, the mediation effect (model 4) was tested (USE → SCUSSLS). According to this, it was determined that the indirect effect of USE on LS through SCUSS was significant (b=0.085, 95% CI[0.047, 0.130]). Model 14 was used to test the second hypothesis. The results showed that the effects of SCUSS (b: 0.091; p<0.05), EI (b: 0.168; p<0.05) and interactional term (b: 0.005; p<0.05) on LS were significant. In order to test the third hypothesis of the research, model 3, in which EI is a situational tool, was established. The fact that the situational mediation index value was significant (b=0.032, 95% CI[-0.004-0.063]) showed that EI was the moderator variable in the indirect effect of USO through SCUSS on LS.
Conclusion: In the light of all these findings, it was determined that the indirect effect of the University Sports environment perception of the Faculty of Sport Sciences students on their Life satisfaction levels through the School climate is significant and stronger when the Emotional intelligence level is medium and high.
Keywords: University sports environment, School Climate, Life Satisfaction, Emotional
Intelligence