EĞİTSEL İÇERİKLİ FİLMLERİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ PEDAGOJİK İNANÇLARI ÜZERİNE ETKİSİ


Ünlü İ., Ay A.

10. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu (USBES), Rize, Türkiye, 9 - 11 Haziran 2022, ss.46-47, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.46-47
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı eğitsel içerikli sinema filmlerinin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının mesleğe yönelik pedagojik inançlarını belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırmalar, doğal ortamında oluşan olgu ya da davranışlar üzerine odaklanan araştırma yaklaşımıdır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji (olgu bilim) deseni kullanılmıştır. Fenomenolojik araştırmalar bir olaya ya da bir olguya ilişkin sahip olunan deneyimler ile bu deneyimler sürecinde elde edilen anlamları derinlemesine incelenmektedir. Fenomenoloji deseni, bireylerin bakış açısından algı ve deneyimlerini ön plana çıkarmayı hedefleyen nitel bir araştırma desenidir. Bu araştırmada eğitsel içerikli filmlerin ve filmler sonrası yapılan tartışmaların pedagojik inanç üzerine etkileri incelenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını 2021-2022 eğitim öğretim yılında bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 25 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın katılımcılarının belirlenmesinde amaçlı örnekleme türlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme kullanılmıştır. Araştırmada öncelikle öğretmen adaylarının pedagojik gelişimine uygun olacak şekilde öğretmenlik mesleğini konu edinen eğitsel filmler araştırmacılar tarafından belirlenmiştir. Belirlenen filmlerle ilgili bilgiler (filmin adı, konusu, süresi vb). Öğretmen adayları ile paylaşılmıştır. Eğitsel içerikli filmlerin belirlenmesinden sonra, eğitim-öğretim dönemi içerisinde her hafta bir film izlenecek şekilde uygulama süreci planlanmıştır. Öğretmen adayları izlenen her filmle ilgili duygu ve düşüncelerini yansıtan bir değerlendirme yazısı yazmışlardır. Uygulama sürecinde izlenen her filmle ilgili eleştirel ve pedagojik odaklı tartışmalar gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşme formu uygulama öncesinde ve sonrasında olmak üzere iki kez uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin analiz süreci devam etmektedir.

Anahtar Kelimeler: Eğitsel Film, Sosyal Bilgiler,. Öğretmen Adayı, Pedagojik İnanç