İlköğretim 6. Sınıf Matematik Öğretim Programı Kesirler Alt Öğrenme Alanı Öğretiminde Sanal ManipülatifKullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi


Creative Commons License

Çakmak D., Yeniçeri Ü.

11. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Türkiye, 11 - 13 Eylül 2014, cilt.11, sa.1, ss.927-928

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 11
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.927-928
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu araştırma ilköğretim 6. sınıf matematik öğretim programında sayılar ve işlemler öğrenme alanının bir alt öğrenme alanı olan kesirler alt öğrenme alanı kazanımlarının öğretiminde eğitim materyali olarak sanal manipülatif kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Sanal manipülatifleri, Java tabanlı olarak etkileşim sağlayacak Şekilde klavye işlemleriyle farklı manipülasyonlara izin veren, internet üzerinden ya da bilgisayara yüklenerek kullanılabilen, bilgisayar grafikleri formunda yeni nesil öğretim materyalleri olarak tanımlamak mümkündür. 2013 yılında uygulanmaya başlanılan Ortaokul Matematik Öğretim programının geliştirmeyi hedeflediği becerilerden birisi olan bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanma becerisini geliştirebilecek bu tür materyallerin eğitim sistemimize nasıl entegre edileceğinin belirlenmesi gerekmektedir. Bu bağlamda büyük oranda soyut kavram ve olgular içeren matematik dersinin öğretiminde günümüzün teknolojik olanaklarından faydalanarak hazırlanan bu tür materyallerin Türk Eğitim Sisteminde nasıl kullanılabileceğinin belirlenmesi önemli görülmüştür. Dünya genelinde sanal manipülatifler ile ilgili araştırmalar incelendiğinde deneysel araştırmalara rastlanmaktadır. Ancak ülkemizde bu materyaller ile ilgili daha çok teorik çerçevede yapılmış araştırmalara rastlanılmıştır. Bu açıdan çalışmanın literatürde bu eksikliği gidermeye katkı sağlayabileceği düşünülmüştür. Araştırmanın kesirler alt öğrenme alanı üzerine odaklanması kesirler konusunun sonraki kademelerde birçok konunun öğretimine alt yapı oluşturması, çok sık kavram yanılgılarının görülmesi ve somut işlemler döneminden soyut işlemler dönemine geçme aşamasındaki öğrencilerin karşılaştıkları ilk konulardan biri olması sebep olmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Erzincan il merkezinde yer alan bir ilköğretim okulunun 6. sınıf düzeyinde öğrenim gören 76 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada yarı deneysel araştırma modellerinden ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. İki deney ve bir kontrol grubundan oluşan araştırma grubunda sanal manipülatiflerin öğrencilerin başarılarına etkisinin belirlenmesinin yanı sıra öğretmen ya da öğrencinin aktif kullanıcı olma durumlarının hangisinin daha etkili olacağının da belirlenmesi amaçlanmıştır. Uygulamada deney gruplarının ilkinde hazırlanan ders planlarına araştırmacılar tarafından geliştirilen etkinlikler ile entegre edilen sanal manipülatifler sadece öğretmen tarafından kullanılmıştır. Diğer deney grubunda ise sanal manipülatifler yine aynı entegre etkinliklerle birlikte öğrenciler tarafından öğretmen rehberliğinde bireysel olarak kullanılmışlardır. Kontrol grubunda ise mevcut yaklaşıma uygun olacak Şekilde somut materyaller kullanılarak ders anlatılmıştır. Uygulama tüm gruplar için 12 ders saati/3 hafta boyunca devam etmiştir. Araştırmada ölçme aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Kesirler Başarı Testi uygulamadan önce ön test uygulamadan sonra da son test olarak kullanılmıştır. Kesirler Başarı Testi geliştirme aşamasında matematik eğitimi alanında çalışan 5 akademisyenden uzman görüşü alınmış alınan eleştiriler doğrultusunda gerekli düzenlemeler yapılmıştır. Daha sonra 30 maddeden oluşan testin pilot uygulaması yapılarak madde istatistiklerine göre madde sayısı kazanımları karşılayacak Şekilde 20 maddeye düşürülmüştür. Pilot uygulamadan elde edilen verilere göre testin ortalama güçlüğü 0,41 ve KR-20 güvenirlik katsayısı 0,81 olarak belirlenmiştir. Uygulama sonrasında araştırmadan elde edilen veriler SPSS-17 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde gruplar arasında ve gruplar içinde ortalamalar arasında anlamlı bir farkın olup olmadığı incelenmiştir. Verilerin analizinde t-testi, ANOVA ve ANCOVA istatistiklerinden faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen istatistiksel verilere göre sanal manipülatiflerin kesirler alt öğrenme alanı öğretiminde kullanımı öğrencilerin akademik başarılarında sanal manipülatif kullanılan her iki deney grubu lehine de anlamlı bir farka sebep olmaktadır. Deney gruplarındaki öğrencilerin son test puanları ortalamaları arasında yapılan karşılaştırmalarda ise anlamlı bir fark tespit edilememiştir. Bu sonuçlara göre sanal manipülatiflerin kesirler alt öğrenme alanı öğretiminde kullanımı kullanım Şeklinden bağımsız olarak somut materyallere göre daha faydalı olabilmektedir. Bu sonucun sebebinin ise öğrencilerin bilgisayara olan ilgileri, sanal manipülatiflerin somut materyallere göre daha etkileşimli olması ve her öğrenciye kendi öğrenme hızında öğretim yapılmasına olanak sağlaması olabileceği düşünülmektedir. Bu araştırma sonucunda araştırmacılara sanal manipülatiflerin diğer öğretim alanları için kullanımının araştırılması, MEB tarafından hazırlanacak e-içeriklere bir örnek olarak ele alınması ve matematik öğretmenlerinin sınıflarında sanal manipülatif kullanmaları tavsiye edilmektedir.