Bu çalışmanın amacı, sekizinci sınıf öğrencilerinin istatistik konusundaki, matematiksel okuduğunuanlama becerisinin, yazma becerisinin ve kavram bilgisinin, matematiksel dil becerileri üzerindeki etkisininincelenmesidir. Bu çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan yordayıcı korelasyonel araştırmayöntemi kullanılmıştır. Araştırma, Doğu Anadolu Bölgesi’nin orta ölçekli bir ilinde yer alan 7 adetortaokulun 2012–2013 eğitim-öğretim yılının birinci yarıyılında öğrenim görmekte olan 285 sekizinci sınıföğrencisi ile yapılmıştır. Araştırmanın verileri, istatistik konusunda yer alan aritmetik ortalama, mod,medyan ve açıklık kavramlarına ilişkin dört adet ölçme aracı (matematiksel dil testi, okuduğunu anlamatesti, matematiksel yazma formu ve matematiksel kavram bilgisi formu) geliştirilmiş ve kullanılmıştır.Verilerin analizinde ise doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Bulgular,matematiksel okuduğunu anlama becerisinin matematiksel dil becerisi üzerinde anlamlı düzeyde bir etkisivarken, matematiksel yazma becerisinin matematiksel dil üzerinde etkisinin anlamlı olmadığınıgöstermektedir. Ayrıca matematiksel kavram bilgisinin matematiksel yazma ve okuduğunu anlamabecerilerine etkisinin oldukça yüksek olduğu belirlenmiştir.
The aim of this study is to investigate the effects of mathematical reading comprehension skill, writing skill and concept knowledge of eight-grade students on their mathematical language skill about the statistics concept. The predictive correlational research design, one of the quantitative research methods, was applied in the study. The research was conducted with 285 eighth-grade students from 7 public secondary schools located in a medium-sized city of Eastern Anatolian Region of Turkey in the first semester of the academic year 2012-2013. Four data collection instruments (i.e., mathematical language test, mathematical comprehension test, mathematical writing form and mathematical concept knowledge form) about the concepts such as arithmetic mean, mode, median and openness within the scope of statistics course were developed and used in the study. Confirmatory factor analysis and structural equation modelling were used in the data analyses processes. The findings showed that though mathematical comprehension skill had a meaningful effect on the mathematical language, mathematical writing skill did not have a meaningful effect on mathematical language. The findings also showed that mathematical concept knowledge had a considerably high effect on the skills of mathematical comprehension and writing.