Acıyı Anlamlandırmak


Yavuz E., Özden M.

Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Erzincan, Türkiye, 23 - 25 Ekim 2023, ss.43

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzincan
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.43
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Doğal afetler, sosyal ve ekonomik yaşamı kısa sürede alt üst eden, çok fazla sayıda can ve mal kaybına neden olan doğa olaylarının yarattığı büyük yıkımlardır.  Bu çalışmanın amacı Ülkemizde 6 Şubat 2023 tarihinde meydana gelen ve 11 ilimizde can ve mal kayıplarına neden olan deprem felaketinde bu depremi yaşayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin depreme ilişkin görüşlerini belirlemektir. Katılımcıların görüşlerini belirlemek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanarak uzman görüşünden sonra öğretmenlerle görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu depremi yaşayan depremzede sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır.  Araştırmanın yöntemi: Sosyal bilgiler öğretmenlerinin depreme ilişkin anlamlandırmalarını onların deneyimleri yoluyla tartışabilmeleri için nitel araştırma desenlerinden fenomonoloji deseni kullanılmıştır. Fenomonolojik bir desende bilgiler özneler arası olarak üretilir bu bağlamda bu çalışmanın özneleri araştırmacı ve depremzede olan katılımcılardır.  Bu nedenle katılımcılara ve öznelere ilişkin bilgi verilmiştir. Çalışmada 4 kadın, 4 erkek katılımcıya ulaşılmıştır. Veriler satürasyona uğradığı andan itibaren veri toplama süreci sona erdirilmiştir. Katılımcı grubu Kahramanmaraş ilinin Afşin ilçesinden seçilmiştir. Katılımcılar depremden zarar görmüş tipik depremzedeler olduğu için nitel araştırmada katılımcı seçme yöntemlerinden tipik katılımcı seçme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın tüm aşamaları fenomonoloji desenine uygun olarak yürütülmüştür. Çalışmanın aktarılabilirlik inandırıcılık teyit edilebilirlik ve tutarlılık çalışmaları yapılmıştır. Verilerin içerik analizi noktasında eksensel kodlama ve açıklayıcı kodlamadan faydalanılmıştır. Açıklayıcı kodlamada veriler anlaşılır bir şekilde özetlenmiş ve kodlanmıştır. Böylece birinci döngü kodlama gerçekleştirilmiştir. İkinci döngü kodlamada ise araştırma sorularından yola çıkılarak eksenler oluşturulmuştur.   Depremzede sosyal bilgiler öğretmenlerinin acil arama kurtarma eğitimi olmadığı, depremden sonra eğitim öğretim ortamlarının büyük ölçüde zarar gördüğü, birçoğunun hayatında ilk kez büyük bir doğal afetle karşılaştığı ve eğitim öğretim ortamlarında hem eğitimci hem öğrenci açısından büyük bir motivasyon kaybı yaşandığı çalışmanın bazı bulguları arasında gösterilebilir.