6th International Academic Sports Studıes Congress, Aydın, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2022, cilt.1, ss.339-340, (Özet Bildiri)
Amaç: Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmen özyeterlik inancı, bilişsel esneklik ve üst bilişsel okuma stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim dönemi Atatürk Üniversitesi yaz okulunda öğrenim gören 133 beden eğitimi 234 diğer branşlardan katılımcıların yer aldığı 245 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının demografik bilgilerini belirlemek amacıyla, “Kişisel Bilgi Formu”’ na ek olarak “Öğretmen Özyeterlik İnancı Ölçeği”, “Bilişsel Esneklik Ölçeği” ve “Üst Bilişsel Okuma Stratejileri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilere öncelikle normallik analizleri uygulanıp parametrik testlerin uygunlukları gözden geçirildikten sonra bağımsız iki grup karşılaştırmalarında bağımsız gruplar t-testi, ikiden fazla bağımsız grup karşılaştırılmalarında ANOVA, değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla pearson korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi uygulanarak raporlaştırılmıştır.
Bulgular: Araştırma da erkek öğretmen adaylarının özyeterlik inançlarının kadın öğretmen adaylarından yüksek olduğu belirlenmiştir. Düzenli spor yapan ve beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretmen özyeterlik inancı alt boyutlarından olan akademik özyeterliklerinin düzenli spor yapmayan ve diğer branş olan adaylardan yüksek olduğu görülmüştür. Gelir düzeyi yüksek olan öğretmen adaylarının öğretmen özyeterlik inançlarının ve bilişsel esnekliklerinin de yüksek olduğu tespit edilmiştir. Yaş ile bilişsel esneklik dışındaki bütün değişkenlerin her biri arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde pozitif yönlü ilişkiler olduğu belirlenmiştir. Değişkenlerin herhangi birindeki bir birimlik artışın diğer değişkenleri de pozitif yönlü artırdığı görülmüştür. Öğretmen adaylarının öğretmen özyeterlik inançları ve bilişsel esnekliklerini üst bilişsel okuma stratejilerini anlamlı düzeyde yordadığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının öğretmen özyeterlik inançları ve bilişsel esneklik düzeylerinin üst bilişsel okuma stratejilerinin önemli birer yordayıcıları olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar kelimeler: Beden Eğitim, Öğretmen Adayları, Özyeterlik İnancı, Spor
Purpose: The aim of this study is to examine the relationship between teacher candidates' teacher self-efficacy beliefs, cognitive flexibility, and metacognitive reading strategies.
Method: Survey model was used in the research. The sample of the study consists of 367 teacher candidates, including 133 physical education and 234 participants from other branches, studying at Atatürk University summer school in the 2021-2022 academic year. In addition to the "Personal Information Form", "Teacher Self-Efficacy Belief Scale", "Cognitive Flexibility Scale" and "Metacognitive Reading Strategies Scale" were used to determine the demographic information of teacher candidates. After first applying normality analyses to the data and reviewing the suitability of parametric tests, independent groups t-test was applied in comparisons of two independent groups, ANOVA was applied in comparisons of more than two independent groups, Pearson correlation analysis and multiple linear regression analysis were applied to determine the relationships between variables and they were reported.
Findings: In the study, it was determined that male teacher candidates' self-efficacy beliefs were higher than female teacher candidates. It was observed that the academic self-efficacy, which is one of the sub-dimensions of teacher self efficacy belief, of the physical education teacher candidates who do sports regularly is higher than the candidates who do not regularly do sports and who have other branches. It was determined that the teacher self-efficacy beliefs and cognitive flexibility of teacher candidates with high income levels are also high. It was determined that there were statistically significant positive correlations between each of the variables except age and cognitive flexibility. It was observed that a one-unit increase in any of the variables increased the other variables positively. It was determined that teacher candidates' teacher self-efficacy beliefs and cognitive flexibility significantly predicted metacognitive reading strategies.
Conclusion: As a result of the research, it was determined that teacher candidates' teacher selfefficacy beliefs and cognitive flexibility levels were important predictors of metacognitive reading strategies.
Keywords: Physical Education, Teacher Candidates, Self-Efficacy Belief, Sports