Matematik Senbol Bilgisi ve kullanımı


Creative Commons License

Çetin Ö. F.

3. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar ve Yenilikçi Çalışmalar Sempozyumu, Balıkesir, Türkiye, 15 - 18 Mart 2023, ss.623-624

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Balıkesir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.623-624
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 yıllarında beş yıl sürecinde matematik öğretmenliği ve matematik programına kayıtlı öğrencilerin üniversite öncesi bildikleri matematik sembolleri ve bu sembollere yükledikleri anlamları belirlemektir. Araştırma bir boylam çalışması olup, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 olmak üzere 5 yıl sürecinde yapılmıştır. Çalışma durum çalışması modeli ile yapılmıştır. Araştırma, amaca yönelik örnekleme yöntemi ile belirlenen, Doğu Anadolu Bölgesinde yer alan bir Üniversitenin Eğitim fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı ile Fen-Edebiyat fakültesi Matematik Programına kayıtlı toplam 524 birinci sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “matematik önbilgi” formu kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz yolu ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, 524 katılımcının matematik sembollerini doğru anlam yükleyerek toplam 5703 kez kullandığını, ortalama olarak bir katılımcı 11 adet matematik sembolünü doğru anlam yükleyerek kullandığını göstermektedir. Yine araştırma sonuçları, katılımcıların doğru anlam yükleyerek toplam 106 adet matematik sembolü ve 13 adet Yunan harfi kullandığını, en çok birleşim sembolü 240 kez kullanıldığını göstermektedir. Yine sonuçlar, katılımcı sayısına oranla az da olsa katılımcıların bazıları bir matematik kavramı karşılamayan fakat bir tanımlamayla birlikte karşılayabilecek ve hata sayılamayacak 14 yazılımı toplamda 21 kez kullanmışlardır. Sonuçlar, katılımcıların 12 matematik sembolüne toplam 42 farklı anlam yüklediklerini göstermektedir.  Farklı anlam yükleme toplam 238 kez yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcılar 21 adet matematik sembolüne toplam 56 kez yanlış anlam yükleyerek ve 4 adet bir matematik sembolü sayılamayacak bazı kısaltma ve noktalama işaretlerini de toplam 4 kez kullanmışlardır. Yine sonuçlar, katılımcıların 16 matematik kavramına toplam 55 farklı sembol, işaret ya da harf karşılık getirdiklerini göstermektedir. Matematik kavramına farklı sembol, işaret ya da harf karşılık getirme toplam 1300 kez yapılmıştır. Bazı katılımcılar ise matematik sembolü kullandığının farkında bile değildirler.