3. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar ve Yenilikçi Çalışmalar Sempozyumu, Balıkesir, Türkiye, 15 - 18 Mart 2023, ss.623-624
Bu çalışmanın amacı, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 yıllarında beş yıl
sürecinde matematik öğretmenliği ve matematik programına kayıtlı öğrencilerin
üniversite öncesi bildikleri matematik sembolleri ve bu sembollere yükledikleri
anlamları belirlemektir. Araştırma bir boylam çalışması olup, 2005, 2006, 2007,
2008, 2009 olmak üzere 5 yıl sürecinde yapılmıştır. Çalışma durum çalışması
modeli ile yapılmıştır. Araştırma, amaca yönelik örnekleme yöntemi ile
belirlenen, Doğu Anadolu Bölgesinde
yer alan bir Üniversitenin Eğitim fakültesi İlköğretim Matematik
Öğretmenliği Programı ile Fen-Edebiyat fakültesi Matematik Programına kayıtlı
toplam 524 birinci sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak
“matematik önbilgi” formu kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz yolu ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, 524
katılımcının matematik sembollerini doğru anlam yükleyerek toplam 5703 kez
kullandığını, ortalama olarak bir katılımcı 11 adet matematik sembolünü doğru
anlam yükleyerek kullandığını göstermektedir. Yine araştırma sonuçları,
katılımcıların doğru anlam yükleyerek toplam 106 adet matematik sembolü ve 13
adet Yunan harfi kullandığını, en çok birleşim sembolü 240
kez kullanıldığını göstermektedir. Yine sonuçlar, katılımcı
sayısına oranla az da olsa katılımcıların bazıları bir matematik kavramı
karşılamayan fakat bir tanımlamayla birlikte karşılayabilecek ve hata
sayılamayacak 14 yazılımı toplamda 21 kez kullanmışlardır. Sonuçlar,
katılımcıların 12 matematik sembolüne toplam 42 farklı anlam yüklediklerini
göstermektedir. Farklı anlam yükleme
toplam 238 kez yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre,
katılımcılar 21 adet matematik sembolüne toplam 56 kez yanlış anlam yükleyerek
ve 4 adet bir matematik sembolü sayılamayacak bazı kısaltma ve noktalama
işaretlerini de toplam 4 kez kullanmışlardır. Yine sonuçlar, katılımcıların
16 matematik kavramına toplam 55 farklı sembol, işaret ya da harf karşılık
getirdiklerini göstermektedir. Matematik kavramına farklı sembol, işaret ya da
harf karşılık getirme toplam 1300 kez yapılmıştır. Bazı katılımcılar ise
matematik sembolü kullandığının farkında bile değildirler.