Müzik ve Disleksi: Disleksi Tanısı Alan Öğrencilerin Okuma Düzeylerinin Geliştirilmesinde Müzik Eğitiminin Kullanılması


Altunbaş Yavuz S., Aktaş B.

Turkish Studies, cilt.15, sa.3, ss.1485-1498, 2020 (SSCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2020
  • Doi Numarası: 10.29228/turkishstudies.39431
  • Dergi Adı: Turkish Studies
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Social Sciences Citation Index (SSCI), Scopus, Academic Search Premier, IBZ Online, International Bibliography of Social Sciences, Historical Abstracts, Index Islamicus, MLA - Modern Language Association Database, Political Science Complete, Public Affairs Index, Sociological abstracts, Worldwide Political Science Abstracts, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1485-1498
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Okuma güçlüğü yaşayan öğrencilerin okuma ve okuduğunu anlama düzeylerini iyileştirmek için birçok
yöntem uygulanmaktadır. Bu yöntemlerden biri de Kodaly ve Orff yaklaşımına dayanan müziksel-ritmik
müdahale programıdır. Alan yazın incelendiğinde Kodaly ve Orff yaklaşımına benzer müziksel-ritmik
çalışmalar yapılan disleksik çocukların kelime tanıma, kelimeyi anlamlandırma, okuduğunu anlama ve kendini
ifade etme becerilerinin iyi düzeyde olduğu görülmektedir. Bu çalışmada sol hemisferde işlenen okuma ve
okuduğunu anlama süreçlerinin daha aktif ve etkin kullanımını sağlayan Kodaly ve Orff pedagojisi temelindeki
müziksel-ritmik çalışmalara yer verilmiştir. Bu çalışmalar öğrencinin şarkı sözlerini kâğıt üzerinden takip
edebileceği eşli ve ritmik okuma çalışmalarıyla desteklenmiştir. Bu yönüyle akıcı okuma tekniklerinden eşli
okuma tekniği ile benzerlik göstermektedir. Çalışma, nitel araştırma yöntemi kapsamında bir eylem
araştırmasıdır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yönteminin kullanıldığı, 2019 yılında
uygulanılan çalışmada, okuma güçlüğü yaşayan üç öğrenci belirlenip Yanlış Analizi Envanteri uygulanarak
öğrencilerin okuma ve anlama düzeyi tespit edilmiştir. Daha sonra bu öğrencilere TIMI Çoklu Zekâ Envanteri
uygulanarak, müziksel zekâsı baskın olan bir 3.sınıf öğrencisi seçilmiştir. Böylelikle öğrencinin bireysel
özellikleri de dikkate alınarak seçilen müziksel-ritmik müdahale programının Bireyselleştirilmiş Eğitim
Programına (BEP) uygunluğu sağlanmıştır. Sekiz haftayı kapsayan müzik eğitimi toplam 24 ders saatinde
tamamlanmıştır. Eğitim sonunda Yanlış Analizi Envanteri tekrar uygulanarak disleksik öğrencinin okuma ve
okuduğunu anlama düzeyinde artış olduğu gözlemlenmiş; öğrencinin kelime tanıma ve anlama düzeyinin
“endişe düzeyi”nden “öğretim düzeyi”ne çıktığı tespit edilmiştir

Many methods are applied to improve reading and reading comprehension levels of students with
reading difficulties. One of these methods is a musical-rhythmic intervention program based on Kodaly and
Orff approaches. When the literature is examined, it is seen that dyslexic children who have undergone musical-
rhythmic studies similar to Kodaly and Orff approaches have a good level of word recognition, word
interpretation, reading comprehension, and self-expression skills. In this study, musical-rhythmic applications
based on Kodaly and Orff pedagogy which provide more active and effective use of reading and reading
comprehension processes done in the left hemisphere are included. These applications were supported by
paired and rhythmic reading exercises where the student could follow the lyrics on the paper. In this respect, it
is similar to the paired reading technique, which is a fluent reading technique. The study is action research
within the scope of the qualitative research method. In the study where the criterion sampling method, a
purposeful sampling method, was used, three students who had reading difficulty were identified, and reading
and reading comprehension levels of students were determined by False Analysis Inventory in 2019 years.
Then, TIMI Multiple Intelligence Inventory was applied to these students and a third-grade student who had a
dominant musical intelligence was selected. In this way, the musical-rhythmic intervention program selected
in accordance with the individual characteristics of the student was made compatible with the Individualized
Education Program (IEP). The eight weeks of music education was completed in a total of 24 hours. At the end
of the training, it was observed that the dyslexic student's reading and reading comprehension level was
increased by applying the False Analysis Inventory again; it was determined that the student's level of word
recognition and comprehension increased from “anxiety level” to “instruction level”.