Archives of Basic and Clinical Research, cilt.1, sa.2, ss.51-57, 2019 (Hakemsiz Dergi)
ÖZ
Amaç: Her geçen gün biraz daha yaygınlaşan depresyonun birçok değişkenle birlikte incelenmesi gerekmektedir. Araştırma
hemşirelik öğrencilerin bazı sıra dışı değişkenlerini ve depresyon
düzeylerini incelemek amacı ile yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel tiptedir.
Evrenini Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin tamamı oluştururken, örneklemini
ise hemşirelik bölümü öğrencileri oluşturmuştur. Veriler Kişisel
Bilgi Formu ve Beck Depresyon Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma, iletişim kurulabilen, araştırmaya katılmayı kabul
eden, veri toplama formlarını eksiksiz dolduran 279 öğrenci ile
tamamlanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programında
değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin Beck Depresyon Ölçeğinden ortalama
10,61±8,01 puan aldığı, %21,1’inin 17 puan ve daha fazla aldığı bulunmuştur. Yaşın, cinsiyetin, gelirin ve sigara kullanımının
depresyon üzerinde etkili olmadığı bulunmuştur (p>0,05). Kişinin kendi sağlığını algılaması, yaşamından memnun olması,
kendisini mutlu olarak algılaması, sabah mutlu uyanması, yaşamı güzel bulması, kendisini değersiz hissetmesi, geçmişte pişmanlıklarının olması, başkalarını kendisinden daha iyi görmesi,
dikkatini toplayamaması, aile içinde dertlerini ifade edebilmesi,
sorunlarını aile içinde halledebilmesi ve sevgi sözcüklerini duymanın depresyon üzerinde etkili olduğu bulunmuştur (p<0,001).
Sonuç: Öğrencilerde çeşitli bazı değişkenlerin depresyon üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin hayata
pozitif yaklaşabilmesi için çeşitli etkinlikler, iletişim becerileri
üzerine eğitimler, sosyal destek programları önerilebilir.
Anahtar Kelimeler: Depresyon, öğrenci, hemşirelik