MANAS JOURNAL OF SOCİAL STUDİES, cilt.7, sa.3, ss.179-189, 2018 (Hakemli Dergi)
Araştırmanın amacı pedagojik formasyon programına kayıtlı olan öğrencilerde kardeş sayısının
algılanan aile, arkadaş ve aile-arkadaş dışındaki özel bir kişiden algıladıkları sosyal desteği anlamlı
bir şekilde yordayıp yordamadığını ve yordama düzeyini tespit etmektir. Veriler Türkiye’nin
doğusunda bulunan bir üniversitenin pedagojik formasyon programına kayıtlı olan 189 kursiyerden
elde edilmiştir. Kardeş sayısı ile ilgili veriler ise açık uçlu soru sorularak kursiyerlerden yazılı olarak
alınmıştır. Algılanan sosyal destek ile ilgili verileri toplamak için Çok Boyutlu Algılanan Sosyal
Destek Ölçeği kullanılmıştır. Zimet ve arkadaşları (1990) tarafından geliştirilen ölçek Eker, Arkar
ve Yaldız tarafından Türk diline uyarlanmış, uyarlanan ölçek aynı yazarlar tarafından 2001 yılında
yeniden gözden geçirilmiştir. Araştırma sorularını cevaplamak için tek yönlü tekrarlı ölçümler için
ANOVA ve adımsal regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Sonuçlar kursiyerlerin en önemli
sosyal destek kaynağının aile olduğunu, bunu arkadaş ve arkadaş dışındaki kişinin takip ettiği
bulunmuştur. Ayrıca, kardeş sayısının aile ve arkadaş desteğinin anlamlı yordayıcıları olmadığını,
ancak kardeş sayısının algılanan özel bir insan desteğinin negatif yordayıcısı olduğunu göstermiştir
(R: .299, R2: .090; βÖİ: -.299, p < .001). Kardeş sayısı arttıkça özel bir insandan algılanan sosyal
desteğin azaldığı tespit edilmiştir. Kardeş sayısı özel bir insandan algılanan sosyal desteğin % 9’unu
açıklamaktadır.
The purpose of the study is to determine whether the number of siblings is a significant
predictor of social support by a special person outside the perceived family, friends and family friends, as well as to determine the level of perception in the students enrolled in the
pedagogical formation program. We obtained the data from 189 trainees who were enrolled in a
pedagogical formation program at a university in the east of Turkey. We got the number of
siblings in writing from the trainees by asking open-ended questions. The Multidimensional
Scale of Perceived Social Support (MSPSS) was used to collect data on perceived social support. The scale developed by Zimet et al. (1990) was adapted to Turkish language by Eker,
Arkar and Yaldiz, and adapted scale was re-examined by the same authors in 2001. A stepwise
regression analysis technique was used to answer the research question. The results of the
analysis showed that the number of siblings was not a significant predictor of family and friends
support but the number of siblings was a negative predictor of perceived special human support
(R: .299, R2: .090, PI: -.299, p <.001). As the number of sisters increased, social support
perceived from a special person decreased. The number of siblings accounts for 9% of social
support perceived from a special person.