NAHİV İLMİNİN AKLIN İŞLEVSELLİĞİNE KATKISI


Creative Commons License

Akyüz Z.

AKIL KİTABI 7- MANTIK, METAFİZİK, AHLAK, DİN İNANÇ VE DİLDE AKIL, Doç Dr. Turgut Akyüz, Editör, RAVZA YAYINLARI, İstanbul, ss.313-336, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: RAVZA YAYINLARI
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.313-336
  • Editörler: Doç Dr. Turgut Akyüz, Editör
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Varlıklar içerisinde en üstünü insandır. O, aklı, iradesi ve düşünebilmesi ile diğer varlıklardan çok farklıdır. Aklı ve düşünme kabiliyeti ile buluşlar gerçekleştirmiş, karşılaştığı meselelere çözüm üretmiş ve medeniyetler inşa etmiştir.

İnsanın Allah’ın emirleriyle mükellef kılınması, onun akıllı bir varlık olmasına hasredilmiştir. O, aklı sayesinde Allah’ın emirlerini okur, anlar ve uygular. Yaratanına karşı kulluk vazifelerini yerine getirir. Aklı olmayanın dinen sorumlu tutulmamasının[1] sebebi de budur.

Akıl kelimesi, Kur’ân-ı Kerim’de fiil formatında 49 ayette yer almaktadır. Ayetlerde genellikle aklı kullanmanın önemine değinilmektedir.[2] Kelimenin fiil formatında gelmesi, onun oldukça etken, aktif ve dinamik bir yapıya sahip olduğunu göstermektedir.[3] Bu sebeple ilahi kitapta aklın kendisinden ziyade onun yansıması olan hareket, davranış ve eylemlere yer verilerek görevinin ve işlevinin neler olduğuna dikkat çekilmiştir.[4] İslam âlimlerinin de dikkatini celbeden aklın dinamik yapısı, onun işlevselliğine işaret etmektedir.[5]

Allah’ın insana yüklediği görev ve sorumlulukların ancak akılla anlaşılması ve kavranması, ona önemli bir misyon yüklemiştir. Akıl olmadan ilim, ilim olmadan da işlevsel akıl oluşmaz. Aklın işlevsel hale gelmesi ve insanın üzerine yüklenen misyonu yerine getirebilmesi için birçok ilim dalı ona katkıda bulunmuştur. Bu ilim dallarından biri de nahiv ilmidir.

Anahtar Kelimeler: nahiv, İlim, Akıl, İşlevsellik, Katkı