The Journal of International Social Studies Education, cilt.5, sa.1, ss.17-35, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada sosyal bilgiler öğretiminde afetler ve afet yönetimi konularının öğretimini desteklemek için uygulama programlama arayüzleri (API) ile web tabanlı dinamik haritalama platformlarında coğrafi verinin görselleştirme süreci açıklanmaktadır. ADDIE (Analiz, Tasarım, Geliştirme, Uygulama ve Değerlendirme) öğretim tasarımı sürecinin temel alındığı bu süreçte beş farklı aşama takip edilmiştir. Bu kapsamda öncelikle analiz aşaması için problem durumu, ihtiyaçlar ve hedefler belirlenmiştir. Tasarım aşamasında bir önceki süreçte elde edilen bulgular üzerinden görselleştirme sürecinin taslak tasarımı yapılmıştır. Geliştirme aşamasında taslak tasarıma uygun bir süreç izlenerek API’lerle görselleştirme sürecine başlanmıştır. Ardından ise API’lerle ortaya çıkan ürünün uygulama ve değerlendirme aşamalarına geçilmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 6 Şubat 2023 tarihinde Pazarcık lokasyonunda MW=7.8 ile Ekinözü lokasyonunda gerçekleşen MW=7.5 büyüklüğündeki sismik aktivitelerin ardından 1 Mart 2023 tarihine kadar devam eden MW>5.0 büyüklüğünde kırk üç sismik etkinlik coğrafi veri olarak kabul edilmiştir. Çalışmada veri görselleştirme lokasyonları VI tipik maksimum değiştirilmiş Mercall şiddetinin sınırlandırıldığı bölgelere göre belirlenmiştir. Çalışmada Google Maps JavaScript API olarak ifade edilen uygulama programlama arayüzünün kütüphanesinden yararlanılmıştır. Böylece sismik aktivitelerin görselleştirilerek internet protokolü üzerinden dinamik sunumu sağlanmıştır. Sürecin sonunda ise makrosismik aktivitelerin mekanizma odakları ile etkisel alanlarının tespiti kolaylaşmıştır. Çalışma kapsamında paylaşılan bilgiler, coğrafi verinin dinamik haritalar üzerinde görselleştirilebileceği çalışmalara kılavuzluk edeceği, böylelikle afetler ve afet yönetimi gibi konularda araştırmacılara, uzmanlara ve yöneticilere kolaylık sağlayacağı düşünülmektedir.
This study describes the process of visualizing geographic data on web-based dynamic mapping platforms with application programming interfaces (APIs) to support the teaching of disasters and disaster management in social studies teaching. Five different stages were followed in this process based on the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) instructional design process. In this context, firstly, the problem situation, needs and goals were determined for the analysis phase. In the design phase, a draft design of the visualization process was made based on the findings obtained in the previous process. In the development phase, a process in accordance with the draft design was followed and the visualization process was started with APIs. Then, the implementation and evaluation stages of the product created with APIs were started. For the purpose of the study, forty-three seismic events with a magnitude of MW>5.0, which continued until March 1,2023, following the seismic activities of MW=7.8 at Pazarcık location on February 6, 2023 and MW=7.5 at Ekinözü location, were accepted as geographic data. In the study, data visualization locations were determined according to the regions where the VI typical maximum modified Mercall intensity is limited. In the study, the library of the application programming interface expressed as Google Maps JavaScript API was used. Thus, seismic activities were visualized and dynamically presented over the internet protocol. The seismicity of the process.