RELIGIOUS EDUCATION IN ERZINCAN: YESTERDAY AND TODAY


Göksu M. Z.

uluslar arası erzincan tarihi sempozyumu, Erzincan, Turkey, 26 - 28 September 2019, vol.6, pp.1881-1900

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • Volume: 6
  • City: Erzincan
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.1881-1900
  • Erzincan Binali Yildirim University Affiliated: Yes

Abstract

Erzincan is a city that has been home to different societies and cultures for many years but has not been able to carry its history to the present day due to the great earthquakes. However, it has become one of the most popular settlements and has been reestablished every time despite the great ruins. The aim of this study is to investigate the religious education activities carried out in Erzincan from past to present. The research is limited to Erzincan Province Center. The document analysis method was used in the research. The data was evaluated by the descriptive analysis method. Religious education activities in Erzincan can be examined under two titles as formal and non-formal education. Regarding formal education; According to the Erzurum Province Yearbook (13.7.1318), there were 24 madrasahs, 2 high schools (private and military), 4 girls and boys primary schools, 132 private medical schools, 210 mosques and masjids, 3 dervish lodges, 35 churches and monasteries is available. After the Republican period, the Imam Hatip School was first opened in the 1967-1968 academic year. In 1971, it gained normal secondary school status, and in 1972, it reached the status of 4-year vocational high school. Today, within the scope of formal religious education activities; There are 3 Imam Hatip Secondary Schools and 3 Imam Hatip High Schools in the city center of Erzincan, which has a significant student population. Regarding Non-Formal Education; These services were carried out through mosques, Quran courses and foundations supporting them and individual efforts. Individual efforts include Terzibaba, Pir-i Sami, Seyh Haci Ahmet Feyzi, Mufti Osman Fevzi, Muhammed Besir Erzincanî, Semseddin Ucar. Today, non-formal education services are carried out through the mosque and the Quran courses of the Erzincan Provincial Mufti Office

dığı büyük depremler sebebiyle tarihini günümüze taşıyamamış bir şehirdir. Fakat her şeye rağmen konumu itibariyle gözde yerleşim yerlerinden olmuş, büyük yıkıntılara uğramasına rağmen her seferinde yeniden kurulmuştur. Bu araştırmanın amacı, Erzincan ilinde geçmişten günümüze kadar yapılmış din eğitimi faaliyetlerinin araştırılmasıdır. Araştırma Erzincan İl Merkezi ile sınırlıdır. Araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Erzincan`da din eğitimi faaliyetleri örgün ve yaygın eğitim olarak iki başlık altında incelenebilir. Örgün eğitimle ilgili olarak; Erzurum Vilayet Salnamesine göre (13.7.1318) Erzincan Sancağında 24 medrese, 2 rüştiye (mülkî ve askerî), 4 kız ve erkek iptidai mektebi, 132 hususî sıbyan mektebi, yaygın eğitim ile ilgili olarak 210 cami ve mescit, 3 tekke, 35 kilise ve manastır mevcuttur. Cumhuriyet dönemi sonrasında ise ilk olarak İmam Hatip Okulu 1967-1968 eğitim- öğretim yılında açılmıştır. 1971 yılında normal ortaokul statüsü kazanmış, 1972 yılında ise 4 yıllık meslek lisesi statüsüne ulaşmıştır. Günümüzde ise örgün din eğitimi faaliyetleri kapsamında; Erzincan il merkezinde toplam 3 İmam Hatip Orta okulu ve 3 İmam Hatip Lisesi mevcut olup nüfusa göre kayda değer bir öğrenci mevcuduna sahiptir. Yaygın Eğitimle ilgili olarak ise; camiler, kur`an kursları ve bunları destekleyen vakıflar ile bireysel gayretler üzerinden bu hizmetler yürütülmüştür. Bireysel gayretlere Terzi baba, Pir-i Sami Efendi, Şeyh Hacı Ahmet Feyzi Efendi, Müftü Osman Fevzi Efendi, Muhammed Beşir Erzincanî, Şemseddin Uçar Hoca Efendi gibi zatlar sayılabilir. Günümüzde ise Erzincan İl Müftülüğüne bağlı cami, kuran kursları üzerinden yaygın eğitim hizmetleri yürütülmektedir