uluslar arası erzincan tarihi sempozyumu, Erzincan, Türkiye, 26 - 28 Eylül 2019, cilt.6, ss.1881-1900
dığı büyük depremler sebebiyle tarihini günümüze taşıyamamış bir şehirdir. Fakat her
şeye rağmen konumu itibariyle gözde yerleşim yerlerinden olmuş, büyük yıkıntılara
uğramasına rağmen her seferinde yeniden kurulmuştur. Bu araştırmanın amacı, Erzincan
ilinde geçmişten günümüze kadar yapılmış din eğitimi faaliyetlerinin araştırılmasıdır.
Araştırma Erzincan İl Merkezi ile sınırlıdır. Araştırmada doküman incelemesi yöntemi
kullanılmıştır. Elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir.
Erzincan`da din eğitimi faaliyetleri örgün ve yaygın eğitim olarak iki başlık altında
incelenebilir. Örgün eğitimle ilgili olarak; Erzurum Vilayet Salnamesine göre (13.7.1318)
Erzincan Sancağında 24 medrese, 2 rüştiye (mülkî ve askerî), 4 kız ve erkek iptidai
mektebi, 132 hususî sıbyan mektebi, yaygın eğitim ile ilgili olarak 210 cami ve mescit, 3
tekke, 35 kilise ve manastır mevcuttur. Cumhuriyet dönemi sonrasında ise ilk olarak İmam
Hatip Okulu 1967-1968 eğitim- öğretim yılında açılmıştır. 1971 yılında normal ortaokul
statüsü kazanmış, 1972 yılında ise 4 yıllık meslek lisesi statüsüne ulaşmıştır. Günümüzde
ise örgün din eğitimi faaliyetleri kapsamında; Erzincan il merkezinde toplam 3 İmam Hatip
Orta okulu ve 3 İmam Hatip Lisesi mevcut olup nüfusa göre kayda değer bir öğrenci
mevcuduna sahiptir. Yaygın Eğitimle ilgili olarak ise; camiler, kur`an kursları ve bunları
destekleyen vakıflar ile bireysel gayretler üzerinden bu hizmetler yürütülmüştür. Bireysel
gayretlere Terzi baba, Pir-i Sami Efendi, Şeyh Hacı Ahmet Feyzi Efendi, Müftü Osman
Fevzi Efendi, Muhammed Beşir Erzincanî, Şemseddin Uçar Hoca Efendi gibi zatlar
sayılabilir. Günümüzde ise Erzincan İl Müftülüğüne bağlı cami, kuran kursları üzerinden
yaygın eğitim hizmetleri yürütülmektedir
Erzincan is a city that has been home to different societies and cultures for many
years but has not been able to carry its history to the present day due to the great
earthquakes. However, it has become one of the most popular settlements and has been reestablished every time despite the great ruins. The aim of this study is to investigate the
religious education activities carried out in Erzincan from past to present. The research is
limited to Erzincan Province Center. The document analysis method was used in the
research. The data was evaluated by the descriptive analysis method. Religious education activities in Erzincan can be examined under two titles as formal and non-formal education.
Regarding formal education; According to the Erzurum Province Yearbook (13.7.1318),
there were 24 madrasahs, 2 high schools (private and military), 4 girls and boys primary
schools, 132 private medical schools, 210 mosques and masjids, 3 dervish lodges, 35
churches and monasteries is available. After the Republican period, the Imam Hatip School
was first opened in the 1967-1968 academic year. In 1971, it gained normal secondary
school status, and in 1972, it reached the status of 4-year vocational high school. Today,
within the scope of formal religious education activities; There are 3 Imam Hatip
Secondary Schools and 3 Imam Hatip High Schools in the city center of Erzincan, which
has a significant student population. Regarding Non-Formal Education; These services
were carried out through mosques, Quran courses and foundations supporting them and
individual efforts. Individual efforts include Terzibaba, Pir-i Sami, Seyh Haci Ahmet Feyzi,
Mufti Osman Fevzi, Muhammed Besir Erzincanî, Semseddin Ucar. Today, non-formal
education services are carried out through the mosque and the Quran courses of the
Erzincan Provincial Mufti Office