Dil Araştırmaları, cilt.17, sa.33, ss.215-238, 2023 (Hakemli Dergi)
Orhon Yazıtları; Türk tarihine, diline, devlet ve yönetim
anlayışına, kültürüne ve toplumsal yaşamına dair bilgiler içeren
bengi taşlardır. Türk adının geçtiği ilk Türkçe metinler olmasının
yanı sıra, Türkçenin ilk sanatlı üslup metni, ilk hitabet ve hatırat
türünün örnekleri olarak kabul edilmektedir. Savaşların, beka
mücadelelerinin, kahramanlıkların ve “öteki” anlatılarının etkili
bir üslupla millete aktarıldığı kitabelerde siyasi birlik oluşumu,
millî bilinç, millî kimlik, vatan, tarihî birlik, düşman ve beka gibi
milliyetçi temalar yer almaktadır. Çalışma, Orhon Yazıtları’nın,
milliyetçiliğe dair temsiller ve dilsel pratiklere başvurularak
milliyetçi söylemler ile üretildiği ve Türk milliyetçiliği
ideolojisinin ve Türk millî kimliğinin inşa edilmek istendiği
varsayımına dayanmaktadır. Bu kapsamda çalışmada söylemlerin
içindeki gizli ideolojiyi açığa çıkarmak amacıyla geliştirilen
eleştirel söylem analizi yöntemine başvurulmuştur. Dolayısıyla
yazıtlar, bu yöntemin önemli kuramcılarından Norman
Fairclough’un üç boyutlu çerçeve yaklaşımıyla incelenmiş,
milliyetçi söylemlerden hareketle yazıtlardaki milliyetçi tema
ortaya konmaya çalışılmıştır. Orhon Yazıtları’na dair eleştirel
söylem analizi yöntemiyle yapılmış çalışmaların yok denecek
kadar az olması bakımından çalışmanın, literatüre katkı
sağlayacağı düşünülmektedir.
Orkhon Inscriptions are eternal stones containing information
about Turkish history, language, state and management
understanding, culture and social life. In addition to being the first
Turkish texts in which the name Turk is mentioned, they are
considered to be the first artistic stylistic text of the Turkish
language, the first examples of the genre of oratory and
memorabilia. Nationalist themes such as the formation of political
unity, national consciousness, national identity, homeland,
historical unity, enemy and survival are included in the
inscriptions in which wars, survival struggles, heroics and “other”
narratives are effectively transmitted to the nation. The study is
based on the assumption that the Orkhon Inscriptions were
produced with nationalist discourses by applying representations
of nationalism and linguistic practices, and that the ideology of
Turkish nationalism and Turkish national identity were intended
to be constructed. In this context, the critical discourse analysis
method developed to reveal the hidden ideology within the
discourses was applied in the study. Therefore, these inscriptions
have been examined with the three-dimensional frame approach
of Norman Fairclough, one of the important theorists of this
method, and an attempt has been made to reveal the nationalist
theme in the inscriptions based on nationalist discourses. It is
thought that the study will contribute to the literature in terms of
the fact that the studies conducted by the method of critical
discourse analysis on the Orkhon Inscriptions are almost
nonexistent.