International Conference On Access To Recent Advances In Engineering And Digitalization, Kayseri, Turkey, 5 - 07 March 2020, pp.154-155
The increase in vehicle ownership in cities depending on technology
causes traffic jams and an increase in the number of accidents. The traffic
density experienced in urban transportation, especially during peak hours, has
become one of the biggest problems to be solved. Due to the increase in the
number of vehicles in Erzurum, which is one of the locomotive provinces of the
region due to its geopolitical location, it was observed that the central
intersections and streets could not bear the current traffic volume. In the
last five years in Erzurum, the number of motor vehicles increased by 16,762
and reached 119,108. Increasing traffic volume also affected Gürcükapı
Junction, one of the city's central junctions.From the hourly vehicle counts,
it was determined that the traffic flow rate decreased and the delay times of
the vehicles were very high due to the tail lengths experienced at the peak
hours.
In this study, using the AIMSUN software, Gürcükapı Junction was modeled
by first considering the current situation and then modeled with the different
intersection types selected and compared with each other. In addition, the
intersection was modeled as grade-separated in the north and south directions,
and it was found to be the most suitable solution in terms of Volume / Capacity
ratio, delay time and emission factors. However, due to the high cost of
construction, it has been proposed to construct the modern roundabout intersection
which is the second suitable solution.
Kentlerdeki araç sahipliliğinin
teknolojiye bağımlı olarak artışı trafik sıkışıklıklarına ve kaza sayılarında
artışa neden olmaktadır. Kentiçi ulaşımda özellikle zirve saatlerde yaşanılan
trafik yoğunluğu, çözülmesi gereken en büyük problemlerden biri haline
gelmiştir. Jeopolitik konumu nedeniyle bölgenin lokomotif illerinden biri olan Erzurum
ilinde de araç sayısındaki artışlardan dolayı merkezi kavşak ve caddelerin
mevcut trafik hacmini taşıyamadığı görülmüştür. Erzurum’da son beş yılda
motorlu taşıt sayısı 16.762 artarak 119.108’e ulaşmıştır. Artan trafik hacmi
şehrin merkezi kavşaklarından biri olan Gürcükapı Kavşağı’nı da etkilemiştir. Yapılan
saatlik araç sayımlarında zirve saatlerde yaşanılan kuyruk uzunlukları nedeniyle
trafik akım oranının düştüğü ve araçların gecikme sürelerinin, çok fazla olduğu
tespit edilmiştir.
Bu çalışmada, AIMSUN yazılımı
kullanılarak Gürcükapı Kavşağı’nın önce mevcut durumu ele alınarak modellenmiş,
daha sonra ise seçilen farklı kavşak tipleri ile modellenerek birbirleriyle
karşılaştırılmıştır. Ayrıca kuzey ve güney istikametinde bir alt geçit
yapılması düşünülerek kavşak modellenmiş ve Hacim/Kapasite oranı, gecikme
süresi ve emisyon faktörleri bakımından en uygun çözüm olduğu görülmüştür.
Ancak yapım maliyetinin yüksek olması nedeniyle ikinci uygun çözüm olan modern
dönel kavşak tipinin yapılması önerilmiştir.