Türkiye’deki Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin Diş Hekimliği Fakültelerinin Müfredatlarının İletişim Becerileri Eğitimi Açısından Karşılaştırılması


Badur F.

14 th International Hippocrates Congress on Medical and Health Sciences , İstanbul, Türkiye, 15 - 16 Mart 2024, ss.67-68

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.67-68
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Hekimlerin etkin iletişim becerilerine sahip olmaları, kaliteli ve duyarlı hizmet verebilmeleri, çalışma hayatlarında motive olabilmeleri ve doğru sağlık çıktılarına ulaşılabilmesi noktasında önem arz etmektedir. Tıp ve diş hekimliği fakültelerinin müfredatlarında ağırlıklı olarak mesleki becerilere yönelik dersler bulunmakta, iletişim becerileri derslerine daha az yer verilmektedir. Bu çalışma, Türkiye’de bulunan devlet ve vakıf üniversitelerindeki diş hekimliği fakültelerinin müfredatlarını iletişim becerileri eğitimi açısından analiz edip mevcut durumu ortaya koyarak hekimler için önemli bir beceri olan iletişim becerilerine dikkat çekmeyi ve iletişim becerileri eğitimin diş hekimliği fakültelerinde yaygınlaştırılmasını sağlamayı amaçlamaktadır. Yöntem: Diş hekimliği fakültelerinin müfredatları; 2020-2021 akademik yılını (2020 yılı güz ve 2021 yılı bahar dönemi) kapsayacak şekilde incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda ulaşılan verilere içerik analizi yapılmıştır. Müfredatlar; iletişim dersinin bulunması, derslerin sayısı, zorunlu ya da seçmeli olması, ders saati, bulunduğu dönem ve dersi veren eğitimcinin uzmanlık alanı açısından incelenerek bu noktalarda devlet ve vakıf üniversiteleri karşılaştırılmıştır. Sonuçlar: Çalışma sonuçları, devlet üniversitesinde %42,7; vakıf üniversitesinde %8 oranında iletişim derslerinin bulunduğunu ve daha çok seçmeli ders kategorinde yer aldığını (devlet %81,8 ve vakıf %69,2) göstermiştir. Devlet üniversitelerinde bulunan otuz altı (36) seçmeli iletişim dersinden 20 tanesi (%55,6), vakıf üniversitelerinde bulunan 9 seçmeli iletişim dersinden 2 tanesi (%22,2) açılmıştır. Devlet üniversitelerinde yer alan 44 dersten 28’inin (20 seçmeli, 4 zorunlu, 1 zorunlu seçmeli, 3 türü bilinmeyen) (%63,6); vakıf üniversitelerinde yer alan 13 dersten 6’sının (4 zorunlu, 2 seçmeli) aktif olarak işlendiği (%46,2) tespit edilmiştir. İletişim dersinin devlet üniversitelerinde haftalık 1 saat (%54.5), toplamda 14 saat; vakıf üniversitelerinde ise haftalık 2 saat (%69,2), toplamda 30 saat olarak verildiği, tüm fakültelerde derslerin en çok ikinci sınıfta yer aldığı tespit edilmiştir. İletişim derslerini yürüten eğitimcilerden sadece altısının iletişim alanında uzman olduğu (tamamı devlet üniversitesinde) ve dersleri genellikle diş hekimlerinin/hekimlerin verdiği ortaya çıkmıştır. Çalışma, iletişim eğitiminin diş hekimliği müfredatlarında zorunlu olarak yer almasını, müfredat boyunca yaygınlaştırılmasını, iletişim uzmanları tarafından verilmesini, dersin içeriğinin bir hekimle koordineli olarak belirlenmesini önermektedir.

Anahtar Kelimeler: İletişim Becerileri, Diş Hekimi-Hasta İletişimi, Müfredat, İletişim Eğitimi

Background: It is important for physicians to have effective communication skills to provide quality and sensitive service, to be motivated in their working lives and to achieve correct health outcomes. The curriculum of faculties of medicine and dentistry mainly include courses on professional skills, and less space is given to communication skills courses. This study aims to draw attention to communication skills, which is an important skill for physicians, by analyzing the curriculum of dentistry faculties in state and foundation universities in Turkey in terms of communication skills education and revealing the current situation, and to ensure the dissemination of communication skills education in dentistry faculties. Material and Methods: The curriculum of dentistry faculties were examined to cover the 2020- 2021 academic year (fall semester of 2020 and spring semester of 2021). Content analysis was conducted on the data provided as a result of the research. The curriculums were examined in terms of the presence of a communication course, the number of courses, whether they are compulsory or elective, course hours, the semester in which they are given and the field of expertise of the instructor teaching the course, and state and foundation universities were compared on these points. Results: The results of the study showed that there were communication courses at a rate of 42.7% in state universities and 8% in foundation universities and they are mostly in the elective course category (81.8% in the state and 69.2% in the foundation). 20 out of thirty-six (36) elective communication courses in state universities (55.6%) and 2 out of 9 elective communication courses in foundation universities (22.2%) have been opened. It was determined that 28 out of 44 courses in state universities (20 elective, 4 compulsory, 1 compulsory elective, 3 unknown types) (63.6%) and 6 out of 13 courses (4 compulsory, 2 elective) in foundation universities are actively taught (46.2%). It has been determined that the communication course is mainly given as 1 hour per week (54.5%) in state universities, 14 hours in total, and 2 hours per week in foundation universities (69.2%), 30 hours in total and that the courses are mostly taken in the second year in all faculties. It was revealed that only six instructor teaching communication courses were experts in the field of communication (all at state universities) and that the courses were generally taught by dentist/physicians. The study recommends that communication education should be included in dentistry curriculum as a compulsory part, be expanded throughout the curriculum, and be taught by communication experts, and the content of the course should be determined in coordination with a physician. Keywords: Communication Skills, Dentist-Patient Communication, Curriculum, Communication Education